Utdanning

​5 tips for et bra digitalt hjemmekontor

​5 tips for et bra digitalt hjemmekontor
Svært mange befinner seg på hjemmekontor i disse ekstraordinære tider, og det kan være utfordrende å finne en form som fungerer slik at man får gjort det man skal. Noen savner den dagligdagse praten med kolleger, mens andre kanskje blir hakket mer ufokusert når de jobber hjemmefra. Her er fem tips til deg med

Dato: 17-03-2020 07:00 CET Opprinnelig tittel på pressemeldingen: ​5 tips for et bra digitalt hjemmekontor Kategori: , Arbeidsliv hjemmekontor Økonomi og næringsliv Telia Norge Svært mange befinner seg på hjemmekontor i disse ekstraordinære tider, og det kan være utfordrende å finne en form som fungerer slik at man får gjort det man skal. Noen savner den dagligdagse praten med kolleger, mens andre kanskje blir hakket mer ufokusert når de jobber hjemmefra. Her er fem tips til deg med hjemmekontor.

Svært mange befinner seg på hjemmekontor i disse ekstraordinære tider, og det kan være utfordrende å finne en form som fungerer slik at man får gjort det man skal. Noen savner den dagligdagse praten med kolleger, mens andre kanskje blir hakket mer ufokusert når de jobber hjemmefra. Her er fem tips til deg med hjemmekontor.

1. Oppretthold gode rutiner
​Regel nummer én er å ikke la rutinene skli ut, selv om du jobber hjemmefra. Derfor bør du stå opp til samme tid som vanlig, og holde deg til de samme arbeidstidene som du vanligvis ville gjort.

Det er også lurt å spise lunsj til faste tidspunkter og ignorere trangen til alle mulige distraksjoner som kan dukke opp. Selv om du har hjemmekontor, og dermed muligheten til å få unna praktiske gjøremål eller slappe av litt mer, er en god regel å vente med både husarbeidet og TV-tittingen til arbeidsdagen er omme.

Et annet tips er å krype ut av kosebuksen, selv om det er aldri så fristende å ha den på. Kle deg heller som om du skulle på jobben.

A to już wiesz?  Bilia-ledare blir ny VD för Miklagruppens (fd Bavaria Nordic) satsning på KIA i Sverige

2. Benytt deg av digitale møter
​Nå som kolleger ikke lenger kan møtes i fysiske møterom kan det virke vanskelig å samles til produktive og gode møter.

Tjenester som Skype er et veldig godt alternativ for å unngå fysiske møter. Skype er for mange førstevalget når man har hjemmekontor; det er gratis, og lar deg både arrangere videomøter og chatte med kolleger. Når du er på Skype eller andre digitale møter med kolleger, bruk kamera. 85 prosent av all kommunikasjon skjer gjennom kroppen og ansiktet, og ved å bruke kamera kan du unngå misforståelser. Mute hver gang du ikke selv prater for å unngå bakgrunnsstøy.

3. Hold kontakt med kolleger: ring til flere samtidig
​Å linke flere telefonsamtaler sammen er enklere enn du kanskje skulle tro. Hangouts er en smart tjeneste som tillater gruppesamtaler med opptil 150 personer.

Slik går du frem for å bruke Hangouts:
​Gå til ​hangouts.google.com. Deretter klikker du på «ny samtale» og så «ny gruppe». ​
​Skriv inn navn, telefonnummer eller e-postadresse til dem du ønsker å legge til i samtalen.
​​Klikk på «anrop» for å starte gruppesamtalen.

Dersom du ønsker å ringe flere samtidig fra iPhone gjør du dette:
​Ring til en av personene som skal være med i samtalen.
​​Når personen du ringer til tar telefon, trykker du på «legg til samtale». Her får du opp oversikt over kontaktene dine og kan velge hvem som skal inkluderes i samtalen.
​​Når person nummer to godtar samtalen trykker du på «slå sammen samtaler».
​​Samme funksjon finner du på andre telefoner.

4. Bruk skytjenester for fildeling
​Når mange holder seg til hjemmekontor, er det lett å føle at man mister oversikten over hva kollegene eller medarbeiderne jobber med. Dersom virksomheten du jobber i ikke bruker skytjenester, er tiden inne nå! Opprett en ​Dropbox for bedrifter, og benytt deg av gratistjenester som ​Google Docs. Da kan flere jobbe i samme dokument. I tillegg har alle tilgang til det samme, uansett hvor de befinner seg.

A to już wiesz?  Trondheim Spektrum har endelig åpnet dørene for idretten igjen - SafeSpot er en viktig del av beredskapsplanen!

5. Ikke glem sikkerheten!
​Glem for all del ikke å tenke på sikkerheten. Den er viktigere enn noen gang i den tiden vi er inne i, der noen kan prøve å utnytte situasjonen. Et digitalt hjemmekontor basert på et tilfeldig gratis trådløst nett må unngås, og det er fortsatt svært viktig med sterke og unike passord. 

Og PS! Hvis du ønsker å bevare god kapasitet i hjemmenettet når mange er på samtidig er det beste tipset å skru ned kvaliteten på streaming. Kvaliteten er fortsatt god nok til å se video. Kilde: Pressekontor Telia Norge – PRESSEMELDING – ———— —

Vi er Telia Norge, en del av Nordens største telekomselskap. Som et moderne teknologiselskap er vi en digital tilrettelegger og navet i det digitale økosystemet som gjør det mulig for mennesker, virksomheter og samfunn å få tilgang til alt som er viktig for dem, på deres vilkår, gjennom hele døgnet – året rundt. Våre omlag 2 300 dyktige kollegaer møter hver dag tusenvis av kunder i verdens mest oppkoblede land. Sammen med partnere skaper vi fremtiden til våre digitale borgere og fører verden nærmere alle kunder. Nye Telia Norge skal skape en spennende og forenklet digital hverdag samt levere innovative produkter og tjenester til hele landet på tvers av teknologier: TV, telekommunikasjon, IT og digital distribusjon.

Telia, The New Generation Telco Hashtags: # #Arbeidsliv hjemmekontor Økonomi og næringsliv Telia Norge Arbeidsliv hjemmekontor Økonomi og næringsliv Telia Norge

Artykuly o tym samym temacie, podobne tematy