Utdanning

​Jakten på sosial effekt

​Jakten på sosial effekt
Ferd Sosiale Entreprenørers porteføljebedrifter nådde i 2016 ut til over 740 000 mennesker med sine nyskapende løsninger. Sosiale entreprenører skaper stor sosial effekt, men møter et umodent marked - både når det gjelder måling av resultater og kompetanse på

De sosiale entreprenørene utgjør en forskjell i mange menneskers liv. Foto: Trivselsleder. Dato: 23-05-2017 07:30 CEST Opprinnelig tittel på pressemeldingen: ​Jakten på sosial effekt Kategori: , Investering Finans Politikk Investorer Sosiale Entreprenører Økonomi Offentlige innkjøp Portefølje Offentlige anskaffelser Sosial investor Sosial effekt Sosiale resultater Resultatrapport2016 Dobbel bunnlinje måleindikatorer innkjøpskompetanse Ferd Sosiale Entreprenørers porteføljebedrifter nådde i 2016 ut til over 740 000 mennesker med sine nyskapende løsninger. Sosiale entreprenører skaper stor sosial effekt, men møter et umodent marked – både når det gjelder måling av resultater og kompetanse på innkjøp.

Ferd Sosiale Entreprenørers porteføljebedrifter nådde i 2016 ut til over 740 000 mennesker med sine nyskapende løsninger. Sosiale entreprenører skaper stor sosial effekt, men møter et umodent marked – både når det gjelder måling av resultater og kompetanse på innkjøp.

– Det har vært omfattende aktivitet hos våre sosiale entreprenører i 2016. Noen av de sosiale entreprenørene treffer og påvirker et stort antall barn rundt i landet, som for eksempel Trivselsleder, Forskerfabrikken og Ungt Entreprenørskap. Andre selskaper treffer færre individer, men bidrar samlet til betydelig sosial effekt, fordi de har det vi i måltallene har valgt å kalle ”livsendrende effekt”. Våre sosiale entreprenører har rett og slett vært avgjørende i mange menneskers liv, sier Katinka Greve Leiner, direktør Ferd Sosiale Entreprenører (Ferd SE).

Klikk her for mer informasjon om Resultatrapport 2016 og informasjon om de sosiale entreprenørene i Ferd-porteføljen.

Økt bærekraft
Det er de sosiale resultatene som er viktige når Ferd SE velger å investere i en sosial entreprenør. Samtidig er det avgjørende at entreprenøren får økt økonomisk bærekraft. Ferd SE kan derfor glede seg over at driftsinntektene for selskapene i porteføljen økte i 2016. Katinka mener den positive utviklingen speiler en generell utvikling i markedet.

A to już wiesz?  Disse Kristiansand-elevene er norgesmestre i grønt entreprenørskap

– Hele feltet er i stor utvikling. Det er etterhvert en rekke sosiale entreprenører med potensielt bærekraftige forretningsmodeller i markedet, og det er nå flere gode sosiale entreprenører som trenger en investor enn vi i Ferd SE har kapasitet til å ta opp i vår portefølje.

Katinka Greve Leiner, Direktør Ferd Sosiale Entreprenører

Urutinert marked
Ferd SE erfarer imidlertid at mange av selskapene sliter med å få en god vekst, selv med bærekraftige forretningsmodeller. De sosiale entreprenørene møter et umodent marked for tjenestene de leverer, både i privat og offentlig sektor. Mange er fortsatt usikre på hvordan de skal forholde seg til de sosiale entreprenørene – både når det gjelder utviklingsarbeid og kjøp av tjenester.

Dialog og samarbeid
Ifølge Ferd SE har det derfor vært spesielt viktig med prosessen rundt Kommunal- og moderniseringsdepartementets (KMD) inspirasjonshefte Veier til samarbeid. Heftet skal bidra til økt samarbeid mellom norske kommuner og sosiale entreprenører – og KMD inviterte bredt til dialog og samarbeid i utviklingen. Katinka fremhever økt dialog mellom partene som en viktig nøkkel fremover.

– De sosiale entreprenørene er utålmodige på å skape løsninger for utsatte grupper mennesker. Denne utålmodigheten møter et velsmurt velferdssystem som leverer godt etablerte tjenester. Det kan være tungt for begge parter å skape den dialogen de trenger for å øke samskapingen av nye løsninger. Vi skulle ønske at velferdssystemet var mer utålmodig i arbeidet med å skape mer effekt for de menneskene de skal hjelpe, og at man i mye større grad vurderer innsatsen ut i fra hvilken sosial effekt man oppnår.

Måling av effekt
Ferd SE mener manglende verktøy for måling av effekt er en stor barriere for utviklingen av markedet for sosiale entreprenører, og Katinka inviterer gjerne velferdsstaten til et samarbeid for å finne felles måleindikatorer.

A to już wiesz?  Frisk luft hjemme

– Man må inn i hvert enkelt av våre selskaper for å se hvordan de måler, da den sosiale effekten ikke er direkte sammenlignbar. Det finnes ikke en Co2-måling for sosiale effekt enda. Her gjenstår et godt stykke arbeid. Vi må måle livskvalitet og andre sosiale effekter, satt i system.

Dobbel bunnlinje
Selv om markedet enda er noe urutinert med kjøp av tjenester fra sosiale entreprenører, ser Ferd SE en positiv utvikling. Det blir stadig mer vanlig å tenke avkastning i forhold til en dobbel bunnlinje, der et selskap måles på både økonomiske og sosiale resultater.

– Vi er som investor villig til å levere dårlig økonomisk avkastning en periode for å levere på den sosiale effekten, selv om målet er at selskapene skal levere på begge bunnlinjene. Vår rolle som privat investor inn i dette markedet er å ta risiko for de prosjektene vi tror på. Dette er en risiko det offentlige ikke alltid kan ta. Vi trenger flere private investorer, stiftelser og fond som ønsker å ta denne risikoen og er villig til å investere for å få i gang spennende utviklingsprosjekter, avslutter Leiner.

Ferd SE jobber med å få flere investorer, fond og stiftelser inn i dette markedet. I 2017 vil selskapet vise hvordan feltet utvikler seg i Europa, og inspirere flere til å investere i sosial effekt. I november vil vil derfor den årlige europeiske konferansen for sosiale investorer, EVPA-konferansen (European Venture Philantropy Association) avholdes i Oslo, i samarbeid med Oslo kommune, Sparebankstiftelsen DNB, Sparebankstiftelsen Østfold og Akershus, TD Veen og Ferd SE.

Om Ferd SE
Ferd Sosiale Entreprenører investerer i sosiale entreprenører. Selskapet tilbyr nettverk, kapital og kompetanse innen forretningsutvikling og strategi. Ferd SEs aktive portefølje består i dag av fem sosiale entreprenører: Unicus, Lærervikaren, Intempo, Medarbeiderne og Kjør for livet. I tillegg til den aktive porteføljen har Ferd SE tre sosiale entreprenører i kategorien grunntrinn. Disse selskapene er Minos, Barnas Plattform og Lydfarge.

A to już wiesz?  Ford tester unikt transportsystem for mindre kø og forurensing

Alumniselskapene får fortsatt støtte fra Ferd SE i form av nettverk og kompetanse, men mottar ikke økonomisk støtte. Disse selskapene er Pøbelprosjektet, Trivselsleder, Forskerfabrikken, Gladiator, Gatemagasinet Asfalt, lyk-z & døtre, Monsterbedriften, Seema AS, Forandringsfabrikken og Ungt Entreprenørskap. 

TEKST: ANNIKEN GRUNDT
FOTO: MONA ØDEGAARD Kilde: Pressekontor – PRESSEMELDING – ———— Hashtags: # #Investering Finans Politikk Investorer Sosiale Entreprenører Økonomi Offentlige innkjøp Portefølje Offentlige anskaffelser Sosial investor Sosial effekt Sosiale resultater Resultatrapport2016 Dobbel bunnlinje måleindikatorer innkjøpskompetanse Investering Finans Politikk Investorer Sosiale Entreprenører Økonomi Offentlige innkjøp Portefølje Offentlige anskaffelser Sosial investor Sosial effekt Sosiale resultater Resultatrapport2016 Dobbel bunnlinje måleindikatorer innkjøpskompetanse

Artykuly o tym samym temacie, podobne tematy