Mange overkvalifiserte innvandrere
Mange innvandrere med utdanning fra h?gskole eller universitet er ansatt i
yrker som ikke krever slik utdanning. Innvandrere fra Afrika, Asia mv. med
h?yere utdanning over fire ?r hadde i 2009 om lag tre ganger st?rre andel
overkvalifiserte enn befolkningen i alt.
Om lag 4 prosent av befolkningen er ansatt i stillinger hvor de ikke f?r
brukt sine formelle kvalifikasjoner. Blant innvandrere er tallet mye h?yre,
og spesielt utdannede innvandrere fra Asia, Afrika mv. har problemer med ?
f? brukt kvalifikasjonene sine i arbeidslivet. I 2009 var 15 prosent av
disse ansatt i yrker som ikke krever h?yere utdanning. Ogs? innvandrere fra
EU, Nord-Amerika mv. opplever noe mer overkvalifisering enn befolkningen i
alt.
Overkvalifisering
Overkvalifisering betyr i denne sammenhengen at ansatte som har fullf?rt
h?yere utdanning, er ansatt i jobber som har lavere utdanningskrav. Mange
jobber krever egenskaper, kunnskaper og ferdigheter utover formell
utdanning, for eksempel spr?kferdigheter, sosiale evner og andre ting som
vi kan kalle uformell kompetanse. Kunnskaper og ferdigheter som man har
skaffet seg i tillegg til formell utdannelse, er ikke vurdert i denne
analysen som kun baserer seg p? registerdata.
Landbakgrunn
Landbakgrunn for innvandrere er definert som eget f?deland, eventuelt
statsborgerskap der vi mangler data om f?deland.
Vi skiller mellom to landgrupper:
Landgruppe A:
?st-Europa utenom EU, Asia inkludert Tyrkia, Afrika, S?r- og
Mellom-Amerika og Oseania utenom Australia og New Zealand.
Landgruppe E:
EU- og EFTA-land, Nord-Amerika, Australia og New Zealand.
Denne inndelingen brukes n? som standard b?de i befolkningsstatistikken
og arbeidsmarkedsstatistikken.
Mindre opprykk
Det er ogs? forskjeller i endring i overkvalifisering mellom innvandrere og
befolkningen for ?vrig. Blant alle ansatte med h?yere utdanning var det om
lag 16 prosent av de overkvalifiserte i 2007 som gikk til et mer relevant
yrke i 2008. Til sammenligning var det bare om lag halvparten s? stor andel
som gikk til et mer relevant yrke blant innvandrere fra Afrika, Asia mv.
med h?yere utdanning. Dette resultatet kan tolkes som at mange innvandrere
har lavere sjanse for ? komme seg over i yrker p? riktig kompetanseniv?.
Mindre forskjell med norsk utdanning
Samtidig viser tallene at innvandrere som har utdanning fullf?rt i Norge, i
mindre grad er overkvalifisert enn innvandrere med tilsvarende utdanning
fullf?rt i utlandet. Blant innvandrere fra Afrika, Asia, mv. er det omtrent
dobbelt s? stor andel overkvalifiserte blant dem med utdanning fullf?rt i
utlandet som innvandrere fra samme land med utdanning fullf?rt i Norge.
Resultatene kan blant annet bety at arbeidsgivere til en viss grad
oppfatter at norsk utdanning er mer relevant for norsk arbeidsliv enn
utdanning tatt i utlandet. Det kan ogs? v?re at det ? ha fullf?rt
utdanningen i Norge blir brukt som en indikator p? norske spr?kferdigheter.
Du kan lese hele rapporten her.
Mer informasjon: [email protected], tlf. 21 09 47 79.
http://www.ssb.no/vis/magasinet/analyse/art-2010-06-04-01.html