Utdanning

Bleiker-elever skal gi Takeda råd om kommunikasjon med unge

Bleiker-elever skal gi Takeda råd om kommunikasjon med unge
Ungt Entreprenørskap er arrangør av Innovasjonscampen på Bleiker Vgs sammen med Takeda Dato: 07-09-2016 08:30 CEST Opprinnelig tittel på pressemeldingen: Bleiker-elever skal gi Takeda råd

Ungt Entreprenørskap er arrangør av Innovasjonscampen på Bleiker Vgs sammen med Takeda Dato: 07-09-2016 08:30 CEST Opprinnelig tittel på pressemeldingen: Bleiker-elever skal gi Takeda råd om kommunikasjon med unge Kategori: , Helse kroniske tarmsykdommer

Onsdag 7. september er 150 elever ved Bleiker videregående skole samlet til innovasjonscamp for å gi Asker-bedriften Takeda råd om hvordan den kan gi informasjon og råd til ungdom som har fått en kronisk tarmsykdom. Ungt Entreprenørskap er arrangør sammen med Takeda, og elevene kommer fra linjene medier og kommunikasjon, samferdsel og tjenester og helse.

Målet er at elevene skal lære om samfunn, om næringsliv, om helse og om kommunikasjon gjennom å arbeide kreativt med en reell og konkret problemstilling.

40 000 nordmenn lider av kroniske betennelsessykdommer i mage/tarm, og stadig flere unge blir rammet. Derfor er oppgaven å foreslå hvordan Takeda kan nå fram til ungdom i aldersgruppen 16 til 25 år med informasjon om tarmsykdommerTakeda er et forskningsbasert selskap og bruker store ressurser på å forske fram nye medisiner som kan bidra til å behandle sykdommer og gi pasientene bedre liv der det er udekkede medisinske behov. Mage-tarm er et av Takedas satsningsområder.

Elevene skal arbeide i grupper og får veiledning underveis av lærere og medarbeidere fra Takeda. Gruppene skal presentere sine forslag for tre svært kompetente juryer med seks medarbeidere fra Takeda, inkludert fire direktører. Juryene velger seks finalister som til slutt skal kjempe om seieren.

Takeda ser fram til å få del i ungdommenes innsikt og kreative forslag. Like viktig er det at elevene får utviklet sin kreativitet, får bedre evne til samarbeid, lærer om organisering og arbeidsfordeling, samt styrker sitt mot til å lære gjennom å prøve og feile. Viktig er det også at de får høyere bevissthet om informasjonsinnhenting og økt kjennskap til hvordan de skal presentere budskapet sitt.

A to już wiesz?  Helt klart i begynnelsen av august!

Skolen stiller med lærere som veiledere, og Ungt Entreprenørskap er praktisk ansvarlig.

Rektor Per Erik Skjelbred er opptatt av at elevene her får innsikt i, og kunnskap om, hvordan næringslivet tenker og fungerer. Samtidig får de forståelse for hvor avgjørende det er å kommunisere målrettet med utsatte grupper. Han ser også en verdi i at bedriften som får legge fram sin problemstilling, ligger i skolens nabolag. Det skaper nærhet og bevissthet om at det finnes spennende jobber i egen kommune.

Ingeborg R. Borgheim er kommersiell landssjef hos Takeda. Hun legger vekt på at ungdom tenker annerledes enn voksne. Derfor er deres innspill viktige for Takeda. I tillegg er det verdifullt at elevene får innsikt i farmasøytisk industri og dens betydning for samfunnet.

Prosjektet gir også bedriften økt nærhet til lokalsamfunnet. Det kan bety at noen av elevene i framtiden blir dyktige medarbeidere hos Takeda.

Daglig leder Petter Skotland i Ungt Entreprenørskap sier det er en ideell arbeidsform når skoleverk, næringsliv og Ungt Entreprenørskap kan samarbeide slik det i disse dager skjer på Bleiker videregående skole.

Kontaktpersoner

Rektor Per Erik Skjelbred, Bleiker videregående skole, telefon 932 98 252

Kommunikasjonsdirektør Brita Sangolt, Takeda, telefon 911 80 646

Daglig leder Petter Skotland, Ungt Entreprenørskap, Akershus, telefon 901 92 256

Dette er en innovasjonscamp

Innovasjonscamp er en treningsleir i kreativitet og nyskaping. Elevene får et reelt oppdrag med en definert problemstilling som de skal presentere en løsning på innen et avgrenset tidsrom.

Oppdraget blir gitt av en bedrift eller organisasjon fra privat eller offentlig sektor.

Elevene jobber med oppdraget i grupper på tre til seks elever og presenterer løsningene for en jury, som kårer en vinner ut fra gitte kriterier.

A to już wiesz?  Takeda og Omegatri sammen om innovasjon: Har utviklet omega 3-tablett uten sure oppstøt og ettersmak

Samarbeid med lokalt nærings- og arbeidsliv er sentralt i en innovasjonscamp. Den eksterne oppdragsgiveren gir elevene den bakgrunnsinformasjonen de trenger for å løse utfordringen de får presentert.

Gruppen må samarbeide om å finne frem til den mest innovative løsningen. Tilbud om veiledning underveis i prosessen øker elevenes læringsutbytte. Det er naturlig at én eller flere fra oppdragsgiver stiller som veiledere.

Innovasjonscampen avsluttes med at elevene presenterer sine løsninger for en jury, som så vurderer dem.

En innovasjonscamp arrangeres over ett til flere døgn. Programmet er fleksibelt og kan tilrettelegges ut fra lokale rammebetingelser.

Innovasjonscamp stimulerer til:

bruk av kreative prosesser
samarbeid og gruppedynamikk
trening i organisering og arbeidsfordeling
mot til å prøve og feile
bevissthet om informasjonsinnhenting
bevisstgjøring om ulike presentasjonsteknikker

Dette er Ungt Entreprenørskap Akershus

Ungt Entreprenørskap (UE) er en landsomfattende, ideell organisasjon som arbeider med entreprenørskap i skolen og som stimulerer til samarbeid mellom skole og næringsliv.

UE Akershus ble etablert med eget styre 28. august 2001 og er ansvarlig for dette arbeidet i Akershus. Ambisjonen er å fremme kompetanse, samarbeid og skaperglede gjennom ulike entreprenørskapsprogrammer i hele utdanningsløpet.

UE Akershus skal fremme holdninger, ferdigheter og kunnskap om arbeidsliv og entreprenørskap. For å få til dette, er UE avhengig av tett samarbeid mellom både utdanningsinstitusjonene, næringslivet og kommunene i regionen.

Ungt Entreprenørskap tilbyr:

Undervisningsprogram og læremateriell innenfor entreprenørskap og samarbeid skole – næringsliv
Gratis informasjon og veiledning basert på den enkelte skoles og bedrifts behov
Kurs og seminarer for elever, lærere, skoleledere og andre aktører
Hjelp slik at skoler og bedrifter kan tegne gode partnerskapsavtaler, skape nettverk og legge forholdene til rette for videreutvikling av entreprenørskapsarbeidet.
Prosjekter og utviklingsarbeid for å heve kvaliteten på entreprenørskapsarbeid og samarbeid mellom skole og næringsliv i henhold til en progresjonsmodell. Kilde: Pressekontor Takeda AS – PRESSEMELDING – ———— Takeda (TSE: 4502) er et forskningsbasert, globalt selskap med hovedvekt på legemidler. Selskapet er til stede i mer enn 70 markeder og satser blant annet innen spesialområder som kreft, mage/tarm og vaksiner.

A to już wiesz?  Lansering: Nordområdene i endring

Som det største farmasøytiske selskapet i Japan, og et av de ledende globale selskapene i industrien, arbeider Takeda, gjennom medisinsk innovasjon, for bedre helse for pasienter over hele verden.

I Norge har Takeda cirka 300 medarbeidere og et eget produksjonsanlegg i Asker utenfor Oslo. Målt i volum er Takeda landets største leverandør av legemidler. Takeda har et bredt spekter av reseptbelagte medisiner til sykehus, spesialister og allmennpraktiserende leger. Takedas reseptfrie medisiner og kosttilskudd selges i apotek.

Takeda kjøpte i 2011 Nycomed, som har vært en ledende aktør i norsk legemiddelindustri og en viktig del av nordmenns hverdag i over 140 år. Selskapet har skapt, utviklet og produsert flere av landets mest kjente legemidler. Den arven skal Takeda bygge videre på og jobbe for bedre helse og et friskere Norge.

Mer informasjon om Takeda på www.takeda.com

Mer informasjon om Takeda Norge på www.takeda.no Hashtags: # #Helse kroniske tarmsykdommer Helse kroniske tarmsykdommer

Artykuly o tym samym temacie, podobne tematy