Coop etterlyser ?milj?smartinger? til ? konkurrere om Coop Milj?pris. Tema for ?rets pris er redusert matsvinn, og hver m?ned i h?st vil bidragene som f?r flest stemmer, g? videre til finalen. I finalen vil en jury best?ende av milj?eksperter og representanter fra Coop, k?re vinnerbidragene. Prisen er p? til sammen kr. 100.000,-.
Konkurransen som skal p?g? frem til ?rsskiftet, har to kategorier. ?Hverdagsprisen? gis til et tiltak som folk flest kan gj?re for ? redusere mengden mat de kaster, mens ?Innovasjonsprisen? gis til et nytt produkt, tjeneste eller l?sning som kan bidra til at Coop og andre akt?rer i verdikjeden for mat, kan redusere matsvinnet.
F?lgende bidrag fikk flest stemmer i september og g?r dermed videre til finalen:
?Hverdagsprisen?:
Bruk Fantasi
Mindre kasting
Ukesmeny
?Innovasjonsprisen?:
Musketererne ? tar vare p? mennesker og natur
Egen seksjon for varer n?r utl?psdatoen
Mitt kj?leskap i lomma
Stort engasjement for ?rets tema
S? langt har det kommet inn 475 bidrag til Coop Milj?pris 2012.
– Det er sv?rt gledelig ? se at s? mange ?nsker ? bidra til at vi kaster mindre mat. September-vinnerne viser b?de kreativitet og god innsikt i problemet, og flere ser at det er et stort potensial i ny teknologi. Flere har forslag om bedre og smartere merking av produkter. Mange mener ogs? at vi vil l?se mye av svinnproblemet ved ? kombinere fantasi, kunnskap og god planlegging. Restemat-begrepet er blitt allemannseie og viser at det er sm? grep som skal til for ? gj?re en stor forskjell, sier milj?sjef Knut Lutn?s i Coop Norge Handel.
Om Coop Milj?pris
Coop Milj?pris skal inspirere folk flest til ? finne gode milj?l?sninger og involvere seg i milj?sp?rsm?l. Coop Milj?pris deles ut i to kategorier, Hverdagsprisen og Innovasjonsprisen. Tema for ?rets pris er redusert matsvinn. Prisen g?r til de beste forslagene som kan bidra til ? redusere mengden spisbar mat som blir kastet.
Les mer om og meld inn ditt bidrag til ?Coop Milj?pris 2012? p? miljoprisen.coop.no.
Coop er en av fire store dagligvareakt?rer i Norge og driver i dag 840 dagligvarebutikker innenfor seks kjedekonsepter: Coop Obs!, Coop Extra, Coop Prix, Coop Mega, Coop Marked og Smart Club. Coop har ogs? 30 store byggevarehus og flere faghandelsprofiler. I tillegg til detaljhandel driver Coop eiendoms- og industrivirksomhet. Coop eies av kundene selv gjennom deres medlemskap i et av 113 samvirkelag. Per i dag har Coop 1,3 millioner medlemmer.