Arbeidsl?shet

F? jobbs?kere bruker sosiale medier

F? jobbs?kere bruker sosiale medier
11-07-2013 12:37 ManpowerGroup Kun 14 prosent av de spurte i en unders?kelse i regi av Opinion Perduco for ManpowerGroup oppgir at de vil bruke sosiale medier for ? finne ny jobb. Det er de tradisjonelle kanalene som stillingsannonser p? Internett, ta direkte kontakt med arbeidsgiver og bruke stillingsannonser i aviser/fagblader som fortsatt er hovedkanalene.

Mange bruker sommeren til ? revurdere sin arbeidssituasjon og ser seg om etter ny jobb n?r h?sten kommer. Det store flertallet er fortsatt sv?rt tradisjonelle i jobbjakten, og bruker stillingsannonser langt mer enn sosiale medier.
Halvparten sier de vil skaffe seg ny jobb ved ? s?ke stillingsannonser p? internett, 38 prosent svarer at de vil bruke stillingsannonser i aviser og fagblader, 45 prosent vil ta direkte kontakt med aktuelle arbeidsgivere, 36 prosent vil bruke venner og kjente og bare 14 prosent vil bruke sosiale medier.
Resultatene kommer frem i en ny Work Life-unders?kelse fra ManpowerGroup, gjennomf?rt av Opinion Perduco i mai/juni i ?r.
Unge bruker ikke sosiale medier i jobbjakten
Heller ikke de yngste har s?rlig tro p? sosiale medier som rekrutteringskanal, 21 prosent av de under 30 ?r vil bruke sosiale medier i jobbjakten.
– Mange har skj?nt verdien av ? bruke nettverk og ? ta direkte kontakt med ny arbeidsgiver. Men det er overraskende f? som sier de vil lete etter sin nye jobb i sosiale medier, som fortsatt ikke er etablert som en bred kanal for jobbs?king, sier konsernsjef Maalfrid Brath i ManpowerGroup.
Hun viser til en fersk engelsk unders?kelse fra rekrutteringsselskapet Hyphen som viser en nedgang i antall jobbs?kere som bruker sosiale medier i jobbjakten. I fjor sa en av 10 at s?ker jobber gjennom sosiale medier, mens det i ?r er en av 20 som sier det samme.
– De fleste arbeidsgivere bruker sosiale medier i st?rre eller mindre grad n?r de skal ansette nye medarbeidere. Enten for indirekte ? sjekke i nettverket sitt for tips og r?d eller referanser om passende personer til en stilling, eller for ? lete etter CV-er direkte. For mennesker p? jobbjakt kan det ? delta i debatter p? Twitter og LinkedIn v?re med p? ? bygge opp merkevaren som arbeidss?ker, noe som kan v?re gull verdt den dagen den nye arbeidsgiveren sjekker hvordan man fremst?r p? Google.
Tips til jobbs?kere
Lag en plan. Finn ut hva du vil jobbe med, hvilken kompetanse du vil utvikle og hvilke bransjer og arbeidsplasser som er mest aktuelle for deg.
Utnytt sommerjobben godt, det er ofte en rekrutteringsarena for bedrifter som skal ansette.
Bruk nettverket ditt aktivt.
Rydd opp p? nettet! Google deg selv og se hva du finner. Fjern uheldige bilder og innlegg p? sosiale nettverk
Jobb med CV-en. Tenk p? hvilken kompetanse, erfaring og egenskaper du har som er relevant i den jobben du ?nsker.
V?r fleksibel. Det er mange muligheter i ulike jobber.
All arbeidserfaring l?nner seg. Gode attester og jobberfaring er gull for CV-en.
Unders?kelsen er gjennomf?rt av Opinion Perduco i mai/juni 2013 p? oppdrag av ManpowerGroup, blant et representativt utvalg p? 1900 personer over 18 ?r.
For mer informasjon:
Sven Fossum, Kommunikasjonsr?dgiver i ManpowerGroup.
Tlf. 930 24 314. E-post: [email protected]
Om ManpowerGroup
ManpowerGroup? er verdensledende i ? finne riktig bemanningsl?sning, basert p? menneskers potensiale og bedrifters ambisjoner. P? denne m?ten skaper vi ?Innovative Workforce Solutions?.

A to już wiesz?  Ingen sympati for sympatistreik

ManpowerGroup hjelper b?de sm? og store bedrifter i alle bransjer under varemerkene: ManpowerGroup Solutions, Experis, Manpower og Right Management.

Vi er lokalisert i mer enn 80 land over hele verden. Ved global forst?else og lokal kompetanse, ?ker vi v?re kunders suksess. Virksomheten i Norge genererer over 35 000 oppdrag ?rlig. Vi har kontorer i 35 byer og tettsteder og 11 000 medarbeidere knyttet til oss.

Artykuly o tym samym temacie, podobne tematy