Utmerkelser

Fagkonferanse

Norske arbeidstakere gj?r seg selv til

Oslo, 17. november 2010 – En tydelig trend viser at stadig flere nordmenn utvikler sin egen personlige ?merkevare? for ? ta et st?rre grep om egen karriere. I tillegg tas det bevisste valg for ? skille seg ut p? et arbeidsmarked i stadig endring. Det viser en unders?kelse fra bemanningsselskapet Kelly Services ?.
Funnene kommer frem i arbeidsmarkedsunders?kelsen Kelly Global Workforce Index (KGWI), som har ca 134 000 respondenter i 29 land, inkludert nesten 2 400 i Norge.
Personlig markedsf?ring, eller branding, har blitt et viktig moment p? den moderne arbeidsplassen. I unders?kelsen identifiserte respondentene de elementene de ans? som viktigst for ? utvikle seg selv som en merkevare med tanke p? n?v?rende og fremtidige muligheter i arbeidslivet: Muntlig kommunikasjon kom h?yest (51 prosent), fulgt av CV-innhold (47 prosent), skriftlig kommunikasjon (42 prosent), tekniske kunnskaper (40 prosent), personlig fremtoning (41 prosent) og bruk av sosiale medier (27 prosent).
– 25 ?r og gullklokke er ikke lenger en realitet eller et ?nske for de fleste. Dagens arbeidstakere har h?ye ambisjoner, noe som ofte inneb?rer hyppig endring av arbeidssituasjon. Sentralt i dette, er sp?rsm?let om hvordan man skal fremme seg selv og skille seg ut, sier administrerende direkt?r i Kelly Services, Carl-Fredrik Bjor. – Det er ogs? en h?y grad av bevissthet omkring endringstakten i arbeidslivet, og om evnen til ? h?ndtere de endringene som kommer, sier han.
Vil bruke egne penger p? kompetanseheving
Unders?kelsen viser videre at hele 40 prosent av respondentene er forberedt p? ? bruke egne penger p? oppgradering av egne ferdigheter. De venter med andre ord ikke p? at arbeidsgiver skal bidra til dette. Mer enn to tredjedeler tror de vil endre karriereretning og evt omskolere seg i fremtiden.
Blant bransjene hvor de ansatte er mest villige til ? bruke sine egne penger for videreutvikling, finner vi undervisning, ingeni?rvirksomhet, produksjon og informasjonsteknologi.
– Resultatene fra unders?kelsen viser at tiden for ?en jobb for livet?, er over. Dagens generasjoner vil ha flere karrierer, og sannsynligvis ogs? m?tteta st?rre personlig ansvar for ? forvalte sine karrierer og utvikle nye ferdigheter, konkluderer Bjor.
Resultater fra unders?kelsen i Norge viser:
45 prosent av gruppen baby boomers er forberedt p? ? bruke sine egne penger p? etterutdanning og oppgradering av sine ferdigheter. For generasjon X er tilsvarende tall 43 prosent og for generasjon Y, 37 prosent. 55 prosent av baby boomers mener verbale kommunikasjonsferdigheter er blant de viktigste elementene i personlig merkevarebygging sammenlignet med generasjon X (54 prosent) og generasjon Y (49 prosent).
40 prosent av generasjon Y er ?veldig optimistiske? p? egen evne til ? holde tritt med teknologiske og andre endringer i arbeidslivet. Det er h?yere andel enn for generasjon X (37 prosent) og baby boomers (34 prosent). 67 prosent av de spurte forventer ? endre sin karriere i fremtiden, og generasjon X (69 prosent) mener det er mer sannsynlig enn generasjon Y (68 prosent) og baby boomers (59 prosent).
16 prosent av respondentene beskriver seg selv som ?sv?rt aktive? i bruken av sosiale medier for personlig markedsf?ring, mens ytterligere 37 prosent sier de er ?noe aktive?. 49 prosent mener at arbeidsgiver har en n?ytral tiln?rming til fremtidige kvalifikasjoner og oppl?ringsbehov for ansatte i bedriften.
For mer informasjon om unders?kelsens resultater samt n?kkelfunn, se Kelly Global Workforce Index.

A to już wiesz?  Jernbaneverket tar inn 53 nye l?rlinger i ?r

Vedlegg til meldingen
H?yoppl?selig bilde av Carl-Fredrik Bjor, samt tabeller fra unders?kelsen.
For mer informasjon, vennligst kontakt Kelly Services Norge, ved

Administrerende direkt?r, Carl-Fredrik Bjor, p? telefon 23 23 86 00, mobil 950 98 720, eller e- post [email protected]
Eller Direkt?r, HR & Service, Turid Momyr, p? telefon 23 23 86 00, mobil 90 17 87 10, eller e-post
[email protected].
Eventuelt, for videreformidling av kontakt:
Paal Espen Hambre, Arctic Public Relations AS, telefon 21 55 42 00, mobil 414 01 414, e-post
[email protected]
Om Kelly Global Workforce Index
Kelly Global Workforce Index er en ?rlig, verdensomspennende unders?kelse blant arbeidstakere som avsl?rer meningene rundt jobb og arbeidsliv sett fra et generasjonsperspektiv. Omkring 134.000 arbeidstakere fra Nord-Amerika, Europa og Asia- Stillehavet har svart p? unders?kelsen, der resultatene blir publisert kvartalsvis. I 2009 ble Kelly Services tildelt MarCom Gold Award for Kelly Global Workforce Index i kategorien for Research / Study.
Om Kelly Services
Kelly Services Inc. (NASDAQ: KELYA, KELYB) er en ledende bemanningsleverand?r som tilbyr et omfattende spekter av outsourcing- og konsulenttjenester, samt rekrutterings- og bemanningsl?sninger som inkluderer b?de midlertidig arbeidskraft og fulltidsansatte. Kelly Services sysselsetter 480.000 personer hvert ?r, og omsatte i 2009 for US $ 4.3 milliarder. For mer informasjon, vennligst bes?k www.kellyservices.no eller www.kellyservices.com.

Artykuly o tym samym temacie, podobne tematy