„En glad ansatt er en l?nnsom ansatt” hevder mange ledere og bruker medarbeiderunders?kelser kun for ? se etter omr?der der de kan l?fte hum?ret i organisasjonen. QuestBack, Europas ledende p? online sp?rreunders?kelse, advarer mot ? se p? medarbeidertilfredshet som et m?l i seg selv og heller se det som et middel for ?kt verdiskaping.
Coacher og konsulenter har i lang tid messet om hvordan forn?yde ansatte gir forn?yde kunder, og at ved ? s?rge for at ansatte har det bra s? s?rger de for at virksomheten har det bra. QuestBack, som leverer verkt?y b?de for medarbeiderunders?kelser og kundeunders?kelser, mener at mange glemmer at m?let for organisasjonen er verdiskaping og l?nnsomhet.
– Medarbeidertilfredshet har for mange organisasjoner blitt et m?l i seg selv, og det er risikabelt, hevder Jan Fredrik Rasmussen, Director Customer Success i QuestBack. Forn?yde medarbeidere er viktig, men det som er enda viktigere er ? finne ut HVA som gj?r ansatte forn?yde.
– Det er her gullet ligger: Bedre arbeidsprosesser, enklere servicerutiner, tydeligere ledelse, produktforbedringer og s? videre. Lederverkt?y – Ikke en popularitetskonkurranse
QuestBack mener at medarbeiderunders?kelser b?r utformes med tanke p? tiltak i etterkant av unders?kelsen, og ikke som en temperaturm?ler der tiltak kun blir iverksatt om det er noe galt.
– Mange ledere betrakter medarbeiderunders?kelsen som en popularitetskonkurranse, og ikke som det lederverkt?yet det b?r v?re. Feedback fra ansatte b?r ALLTID handle om kontinuerlige forbedringer og ikke om klapp p? skuldra eller ris p? baken til lederne, sier en engasjert Rasmussen.
ASK & ACT kaller QuestBack denne prosessen, og det er ACT som er den viktigste delen. –
Hvis en legger til rette for en levende prosess der forbedringsomr?der, kompetansebehov, klager og bekymringer ikke bare blir kartlagt, men ogs? utbedret, s? vil medarbeidertilfredsheten og kundetilfredsheten ?ke dramatisk. Verdiskaping er m?let
Winston Churchill sa en gang ?However beautiful the strategy, you should occasionally look at the results?. Tilfredse kunder og ansatte er bra, men proffe ledere m? ha verdiskaping som fokus.
– Som regel er det en sterk korrelasjon mellom forn?yde ansatte og virksomhetens l?nnsomhet, men korrelasjon betyr ikke alltid ?rsakssammenheng. Derfor mener vi det er best ? utforme tilfredshetsunders?kelser med verdiskapingstankegangen i ryggmargen, avslutter QuestBack. Om QuestBack
Norskeide QuestBack er Europas ledende leverand?r av feedback-l?sninger med mer enn 4000 kunder fordelt p? alle bransjer. I tillegg til fleksible verkt?y for online sp?rreunders?kelser og kundedialog, jobber QuestBack mye med kunnskapsoverf?ring slik at kundene f?r mer verdi av bruken av verkt?yene.