N?ringslivets hovedorganisasjon (NHO) er bekymret for det norske skole- og utdanningssystemet. P? en pressekonferanse mandag lanserte adm dir Kristin Skogen Lund fire tiltak.
– PISA-sjokket fra ?r 2000 har ikke gitt forbedringer, til tross for at bare to land (Sveits og Luxembourg) bruker mer penger enn oss pr elev, og vi finner ikke ?rsaken til v?r h?ye produktivitet n?r vi bare ser p? kompetansem?linger i skolen, sa Skogen Lund.
Hun viste til at dette st?r i kontrast til Tyskland og Polen, to land som tidligere l? d?rlige an enn Norge p? PISA-m?lingene, men som i dag har g?tt forbi uten at st?rre pengebruk er svaret.
Hun antydet selv at svaret ligger i den norske enhetstankegangen, og mener at vi m? gi alle, ogs? de gode elevene, l?ring som er tilpasset deres evner og talenter.
En av tre elever i videreg?ende skole har ikke fullf?rt etter fem ?r. Frafallet i h?yere utdanning er enda h?yere, 42%. En rapport NHO har bestilt fra NIPU indikerer at mye av ?rsaken til frafallet i h?yere utdanning er at de som slipper gjennom ikke er godt nok forberedt for hva som m?ter dem p? neste trinn i utdanningskjeden.
– Vi kan ikke fortsette ? ha et utdanningssystem som gir middelm?dige resultater. Vi trenger et utdanningssystem i verdensklasse for ? ligge p? topp i produktivitet, sa hun.
De fire tiltakene NHO foresl?r er:
Bel?nne gode l?rere med h?yere l?nn, men ogs? med bedre karrieremuligheter. – Det er bred enighet om at l?reren er avgj?rende, men det er vanskelig ? rekruttere til faget, sa Lund. ? Vi mangler en kultur for bel?nning av de gode l?rerne. Ikke minst bel?nne de som l?fter sin egen kompetanse. Vi sier gjerne at de som blir gode l?rere ?har det i seg?. Vi frykter at de velger yrket bort.Hun viste til en OECD-unders?kelse som plasserer Norge i det nederste bunnskiktet b?de n?r det gjelder i hvilken grad gode prestasjoner bel?nnes og i hvilken grad d?rlige prestasjoner f?r konsekvenser.
Tidlig innsats, med obligatorisk og gratis oppl?ring i barnehagen. – En god start f?rste skoledag er det smarteste vi kan gi barna. Det gir et fundament til f?rste skole?r, og vi vet at de som ikke henger med i f?rste skole?r vil merke det resten av utdanningen, sa NHO-direkt?ren.
NHO foresl?r en ?tredje vei? for videreg?ende oppl?ring.Organisasjonen mener at ambisjonene om enten studiekompetanse eller fagbrev ikke er oppn?elig.- Den tredje vei g?r fra ungdomsskolen ut i arbeidslivet i et oppl?ringsl?p i virksomheter som kan f?re til fagbrev eller videre yrkeskarriere. Et slikt l?p m? ikke oppfattes som et s?rl?p for de mislykkede. Det er viktig for de som faller ut av videreg?ende oppl?ring, og det er viktig at det er virksomheter som kan ta dem imot. Vi p? v?r side er villige til ? ta ansvaret for ? fremskaffe disse l?replassene.
Det fjerde forslaget til tiltak er at h?yere utdanning dimensjoneres bedre. Det har v?rt en stor vekst i antall studietilbud, if?lge Lund fra 795 bachelor og masterprogrammer i 2000 til 2164 i 2013.
– Skal man bli virkelig god m? man fokusere. Alle kan ikke drive med alt. Staten er en eier, og kan p?virke systemet. Det m? omsettes i faktisk styring slik at vi f?r et studietilbud mer i samsvar med n?ringslivets behov.
NHO har dette temaet som et hovedtema p? sin ?rskonferanse den 8. januar, under merkelappen ?L?ringslivet?.
HR Norge er en medlemsorganisasjon for alle som jobber med HR-relevante tema.
I dag er HR Norge landets st?rste HR- og ledelsesfaglige nettverk som best?r av 2800 medlemmer fra b?de privat og offentlig virksomhet.
HR Norge leverer HR-relevant kompetanse til virksomheter og nettverk, og skal gi medlemmene best mulig nytte og innsikt i utfordringer og muligheter som ligger i bruk av virksomhetens organisatoriske og menneskelige ressurser.
V?r viktigste oppgave er ? tilby praktisk nyttig kompetanse og kunnskap om HR- og ledelsesfaget p? alle niv?.