Fagforeningsarbeid

Godt halv?rsresultat

Godt halv?rsresultat
29-08-2014 09:30 Posten Norge Posten Norge leverte et godt resultat for f?rste halv?r. Omsetningen ?kte, resultatet ble forbedret og leveringskvaliteten var h?y. Den digitale utviklingen gir vekst for e-handel og nye muligheter for sikker digital post, mens adresserte brev g?r ned.Posten-konsernets omsetning ?kte med 541 millioner kroner, eller 4,7 prosent, i f?rste halv?r sammenlignet med samme periode i fjor.

Posten Norge leverte et godt resultat for f?rste halv?r. Omsetningen ?kte, resultatet ble forbedret og leveringskvaliteten var h?y. Den digitale utviklingen gir vekst for e-handel og nye muligheter for sikker digital post, mens adresserte brev g?r ned.
Posten-konsernets omsetning ?kte med 541 millioner kroner, eller 4,7 prosent, i f?rste halv?r sammenlignet med samme periode i fjor. Omsetningen i f?rste halv?r var 12 043 millioner kroner.
Driftsresultat f?r engangseffekter og nedskrivinger (EBITE) ble 312 millioner kroner, som er 88 millioner kroner, eller 39,6 prosent, h?yere enn i f?rste halv?r 2013. ?kningen skyldes i hovedsak oppkj?p, vekst innen pakker og valutaeffekter.
Det er Logistikksegmentet som har bidratt til resultatfremgangen med vekst i Norge for gods og grenseoverskridende pakker. I Postsegmentet fortsetter volumene ? falle for adresserte brev.
– 2014 har s? langt v?rt et godt ?r for Posten Norge. I tillegg til omsetningsvekst har vi god effekt av flere forbedringstiltak, sier konsernsjef Dag Mejdell i Posten Norge AS.
Nye digitale muligheter
Digitaliseringen gir nye muligheter for Posten. E-handel er Postens viktigste vekstomr?de. Per 1. halv?r ?kte omsetningen fra e-handelsprodukter med 9 prosent, sammenlignet med samme periode i fjor. Samtidig f?rer digitaliseringen til f?rre fysiske brev. I 1. halv?r falt adresserte brevvolumer med 6,7 prosent sammenlignet med samme periode i fjor. St?rst er nedgangen innen offentlig post med 8 prosent hittil i ?r, hvorav 11 prosent i andre kvartal.
? Vi begynner ? se effekten av at det offentlige skal g? over til ? sende post digitalt til borgerne. Ogs? her vil Posten ligge i forkant. Ved ? satse p? sikker digital post, Digipost, vil vi v?re med og forenkle og fornye det norske samfunnet, sier Mejdell.
Satser nordisk
Posten og Bring vokser innenfor logistikk i Norden. Konsernet har i ?r overtatt West Cargo V?g?rda AB, Smartpak Sweden AB og Kirkestuen Transport AS. I Danmark har Bring etablert et eget utleveringsnett for pakker. Nettverket best?r av utlevering i butikker og pakkeautomater, og har til sammen 663 utleveringssteder.
?I Norden har vi allerede blitt den ledende nordiskbaserte logistikkakt?ren gjennom ? bygge sterke markedsposisjoner b?de i Sverige og Danmark, sier Mejdell.
St?tter Evrys strategiske prosess
Posten Norge st?tter at EVRY ASA starter en strukturert prosess for ? forf?lge ulike strategiske muligheter, herunder salg, slik selskapet meldte i en b?rsmelding 27. august.
-Vi er en finansiell eier i EVRY ASA og vil forholde oss til resultatet av prosessen n?r det foreligger, sier Mejdell.
Posten Norge har v?rt st?rste eier i EVRY ASA med 40 prosent etter fusjonen mellom ErgoGroup AS og AS EDB i 2010.
God kvalitet og HMS
I f?rste halv?r 2014 hadde Posten en kvalitet p? A-post levert over natt p? 87 prosent, noe som er 2 prosentpoeng over konsesjonskravet. De ?vrige fem konsesjonskravene ble ogs? innfridd med god margin i f?rste halv?r 2014.
Postens systematiske arbeid innen helse, milj? og sikkerhet (HMS) fortsetter ? gi gode resultater. F?rste halv?r var sykefrav?ret for konsernet p? 6,6 prosent. Dette er en reduksjon p? 0,3 prosentpoeng sammenlignet med ?ret f?r.

A to już wiesz?  Presseprogram: H.K.H. Kronprinsesse Mette-Marit bes?ker Trivselslederne p? Runni ungdomsskole p? ?rnes, Akershus (6.okt. kl. 10:30)

For ytterligere informasjon, kontakt Postens pressetelefon p? tlf 95148000
Posten Norge AS er et nordisk post- og logistikkonsern som utvikler og leverer helhetlige l?sninger innenfor post, kommunikasjon og logistikk i Norden. Konsernet m?ter markedet med to merkevarer, Posten og Bring. Posten betjener privatkunder i det norske markedet og har ansvaret for daglig postdistribusjon og det landsdekkende salgsnettet med over 1400 salgssteder i Norge. Bring retter seg mot bedriftskunder innen post og logistikk i Norden og best?r av forretningsomr?der med ulik spisskompetanse.

Artykuly o tym samym temacie, podobne tematy