Arbeidsrett

Har funnet l?sningen p? sykefrav?rsarbeidet

Har funnet l?sningen p? sykefrav?rsarbeidet
30-04-2014 10:37 Idébanken Engasjement, h?yt arbeidspress og gode relasjoner holder sykefrav?ret nede hos Tine.

Hos Tine i Byrkjelo har sykefrav?ret v?rt lavt i flere ?r. Siste m?ling viste 2,7 prosent. Engasjement, h?yt arbeidspress og gode relasjoner driver virksomheten stadig fremover.
Tekst: Olav Kvernes, Idébanken.org
Foto: Nicole Portheim, Idébanken.org

Vi er p? vei til Byrkjelo, nord i Sogn og Fjordane. Wider?eflyet danser p? luftstr?mmer over Nordfjorden f?r det lander i Sandane. Stupbratte bergvegger f?lger den lille, hvite drosjen p? svingete veier.
Hva kaller dere folk fra Byrkjelo, da? sp?r vi taxisj?f?ren.
-Bremingar! sier han og setter latterd?ra p? vidt gap.
-Men det m? dere ikke si!
Mot str?mmen
Mye er merkelig her vest. OECD (Organisasjon for ?konomisk samarbeid og utvikling) og andre ?konomer har i flere ti?r advart mot den sjener?se sykel?nnsordningen i Norge. De mener den er ?rsaken til det h?ye sykefrav?ret.
Tine-folka p? Byrkjelo er kjerringa mot str?mmen som hytter neven mot forskere og ?konomer. Jovisst er det mulig ? ha et lavt sykefrav?r med sykel?nnsordningen i Norge, mener de.
I meieriet er det rundt 170 engasjerte medarbeidere. De produserer ost d?gnet rundt i store deler av ?ret. Hver tredje ansatt er kvinne. Her er b?de yngre arbeidstakere og mange som har lagt ungdomstida godt bak seg. Dette er noen viktige punkter som de mener er ?rsaker til det lave sykefrav?ret:
? I Tine jobber mange i sm? grupper og er avhengig av hverandre.
? Det er en sterk lojalitet i bedriften.
? De er passe bemannet, ikke for lite, ikke for mye.
? Ledere og medarbeidere er stolte over hva de produserer, Norges mest popul?re oster.
? Alle medarbeiderne har deltatt aktivt i et sykefrav?rsprosjekt.
? NAV, bedriftshelsetjenesten og legene i distriktet er aktive og gode st?ttespillere.
Tette b?nd rundt osten
Jeffrey Thomas tar oss med p? omvisning. Kjempestore kar med melk gir inntrykk. Det meste av prosessen frem til ferdig ost er automatisert. Men noe foreg?r manuelt. P? hver stasjon f?lger medarbeiderne konsentrert med p? dataskjermer og ser at alt g?r som det skal.
-De er helt avhengig av hverandre her. Du kan ikke sette inn hvem som helst til ? gj?re disse operasjonene. Skal en av operat?rene i kantina b?r han helst v?re rask, forteller Jeffrey.
? v?re avhengig av hverandre p?virker ogs? sykefrav?ret.
– Dette er en sterk n?rv?rsfaktor. ? bli borte uten god grunn vil v?re det samme som ? svikte. Slik er det ikke her, poengterer han.
Sikkerhet langt fremme
Mye st?y gj?r at rommet virker trangere enn det er. ? tr? forsiktig er viktig for trappene er bratte.
– Pass p?! De r?rene der er varme. Ikke ta p? dem, advarer Jeffrey.
-Vi legger veldig vekt p? HMS. Vi vil ikke at noen skal bli skadd her inne. Men fortsatt er det ting som kunne v?rt bedre selv om vi har sv?rt f? skader, sier han.
Lojalitetskultur p? det beste
I naborommet ruller det inn stor, gule osteblokker p? et samleb?nd. En medarbeider st?r b?yd over dem med en osteh?vel og tar vekk ujevnheter.
-Se p? hun der, sier Jeffrey.
-Hun kunne ha sittet p? stolen der og passet p?. I stedet jobber hun aktivt med hver ost. Kvaliteten skal alltid v?re den beste. Dette kaller jeg ? ha f?lelse for jobben og v?re stolt over den. Lojaliteten blir veldig sterk med en slik innstilling, sier han.
Viktig med nok folk
Tine Byrkjelo er et reguleringsanlegg. Det betyr at det til tider str?mmer melk inn fra andre meierier. Spesielt rundt store h?ytider er det travelt, slik som n?.
P? laboratoriet treffer vi p? Jorunn-Beate Nyg?rd. Hun er med i n?rv?rsgruppa ved meieriet. Dette er en gruppe som jobber med ? holde sykefrav?ret lavt. Hun titter opp fra reagensr?rene og kommer bort til oss. Vi vil vite hvorfor sykefrav?ret er blitt s? lavt.
– For ? lykkes m? vi v?re godt bemanna, men ikke for mye og ikke for lite. Begge kan sl? ut med ?kt frav?r, sier hun.
Riktig bemanning kan v?re en utfordring n?r melkemengden varierer s? mye.
– Men folk her st?r p?. De er bare heilt utrolige, sier hun.
Former gode holdninger
For fem ?r siden var sykefrav?ret jevnt over tre ganger s? h?yt som n?. Tine Byrkjelo har f?tt til mye p? kort tid. I et m?terom treffer vi flere fra n?rv?rsgruppa som har bidratt til resultatet. De har jobbet med prosjektet Fra frav?r til n?rv?r. Unni Verlo har v?rt prosjektleder.
– Vi bestemte oss for virkelig for ? gj?re noe med sykefrav?ret, sier hun.
F?rst gjorde de seksten dybdeintervju med ansatte, tillitsvalgte, sykmeldte og langtidsfriske. Alle pekte p? holdninger som en avgj?rende drivkraft. Derfor bestemte de seg for ? jobbe mer med holdninger. Verlo peker p? en viktig holdningsendring de har f?tt til.
-Det har skjedd noe med innstillingen til ? bruke gradert sykmelding, forteller hun.
– Det var noe nytt dette ? v?re delvis sykmeldt, men likevel v?re p? jobb hele dagen med tilrettelagte oppgaver. Det er det flere som gj?r n?, sier hun og legger til:
-Det er i fredstid vi m? forme holdninger, for da har vi ro til ? jobbe med dem.
Alle er invitert med
I flere allm?ter reiste de sp?rsm?let ?Hvem er den viktigste personen i ditt arbeidsmilj??. Verlo forteller at svarene gjerne var ?gode kollegaer? eller ?forbaska avdelingsleder? og lignende sm?morsomheter. Ingen svarte det riktige svaret: ?Du sj?l?.
– Refleksjonen rundt sp?rsm?let ble god. Vi hadde ogs? fokus p? restarbeidsevnen n?r en blir syk. Slik ble alle forberedt p? situasjonen hvis de skulle bli syk.
– Lederne har blitt mye flinkere til ? finne oppgaver, skyter Evelyn Wold inn. Hun er hovedverneombud og sv?rt forn?yd med utviklinga i fabrikken.
– F?r fikk vi gjerne skitoppgaver hvis vi trengte alternative oppgaver. N? f?r de fleste motiverende og utfordrende oppgaver. Dette er s? viktig og avgj?rende for at folk skal f? lyst ? v?re med p? dette, sier hun.
Mer og mer kompetanse
I Tine satser de p? ? utvikle kompetansen hos alle. N? er tredje kullet i gang med fagpr?ven. ?tte deltar.
– Kompetanseheving handler om at alle skal bli sett. Dersom alle skal oppleve ? v?re en viktig person i arbeidsmilj?et m? dette til, sier Svein F?rde. Han er tillitsvalgt.
– Mange her f?ler at dette er mitt, at det er min maskin, humrer han.
-Det er lojalitet. Det er mer enn overflatiske relasjoner. Vi har alle et stort hjerte for Tine, sier F?rde.
Akkurat det gjelder flere enn de ansatte skal vi tro Unni Verlo. Samarbeidet med NAV, legene i distriktet og bedriftshelsetjenesten er ogs? usedvanlig godt og n?rt. Hun gir en god del av ?ren for det lave sykefrav?ret til samarbeidspartnerne.
– De har v?rt her mange ganger og kjenner bedriften sv?rt godt. Den innsikten er helt avgj?rende n?r vi skal l?se et problem, sier hun.
P? tilbakeveien er det kommet sprekker i skydekket. De styrer glimer av melkeaktig lys rett ned i det m?rke Breimsvatnet. Vinden har ?kt litt og vi gruer for fly-dansen over fjelltoppene. Tanken p? hva de f?r til p? Tine gir godt mot. Snart er vi der himmelen alltid er bl?.

A to już wiesz?  Design Forum begj?rer oppbud

Idébanken.org forteller de gode arbeidsmilj?historiene fra norsk arbeidsliv og tilbyr gratis informasjon, verkt?y og faglig materiell. V?rt oppdrag er ? skape et mer inkluderende arbeidsmilj? ved ? redusere sykefrav?ret, inkludere de med nedsatt funksjonsevne og tilrettelegge for at seniorer st?r lenger i jobb.

Artykuly o tym samym temacie, podobne tematy