Utmerkelser

HMS-pris til Veidekke p? Gulskogen senter

Streik uten reelt

Streiken i transportbransjen er basert p? grunnl?se p?stander fra Transportarbeiderforbundet om s?kalt ?sosial dumping?. I realiteten streiker medlemmene fordi ledelsen i Transportarbeiderforbundet fors?ker ? innf?re et yrkesmonopol p? lasting og lossing av biler i Norge.
– Konsekvensene av ? tariffeste et monopol p? ? ut?ve en bestemt arbeidsoppgave kjenner vi fra andre omr?der i det norske samfunn. Det f?rer til overbemanning, h?yere l?nninger og ?kte kostnader for alle andre, sier om Tom Rune Nilsen, administrerende direkt?r i LTL, Logistikk og transportbedriftenes Landsforening.

Norsk Transportarbeiderforbund gikk inn i forhandlingene med to krav i tillegg til l?nn:
1. Vikarer, som brukes ved transportterminalene, skal ha samme l?nn som de fast ansatte.
2. Terminalarbeiderne skal ha monopol p? ? laste og losse bilene p? terminalomr?dene.

Det f?rste kravet ble innfridd under et forhandlingsm?te mandag 23. mai. Det ble her sl?tt fast fra LTLs side at vi vil sikre at b?de vikarer leid inn direkte av bedriftene, og de som er leid inn via bemanningsbyr?er, skal ha rett p? samme l?nn som de fast ansatte.

I tillegg ble det fra LTLs side gjort klart at det vil bli gitt et l?nnstillegg, som er minst like godt som det som er gitt andre grupper.

Det er derimot ikke aktuelt ? la Transportarbeiderforbundet ta styring over terminalene:
– Det er ikke aktuelt for medlemmene i LTL ? v?re med p? ? innf?re et yrkesmonopol for lasting og lossing av gods i Norge. Fors?ket p? ? pakke inn denne monopoliseringen i et ?nske om ? sikre standarden for helse, milj? og sikkerhet p? arbeidsplassen er uholdbar. V?re medlemmer f?lger norsk arbeidsmilj?lovgivning og har strenge standarder for HMS for alle som utf?rer arbeid ved terminalene, sier Nilsen.

A to już wiesz?  Sameministeren bes?ker Finnmark

Norsk Transportarbeiderforbund trappet opp streiken til ? omfatte alle landets omlastingsterminaler tirsdag 25. mai i ?r. Det betyr at cirka 1800 terminalarbeidere er tatt ut i streik. Det lammer virksomheten ved alle transportterminaler i Norge. Terminalene er punktet der varer fra enkeltkunder sorteres og sendes videre med tog, b?t eller bil til neste terminal, der de fraktes til mottaker.

Dette kalles samlasting, og er godstrafikken svar p? kollektivtrafikk og er en suverent billigste og mest milj?vennlige form for transport av mindre gods.

Kontakt: Tom Rune Nilsen, +47 916 44 006 (m), +47 23 08 87 82 (a), Epost [email protected]

Artykuly o tym samym temacie, podobne tematy