Utdanning

Hvordan skal lærere forholde seg profesjonelt til psykisk helse i skolen?

Hvordan skal lærere forholde seg profesjonelt til psykisk helse i skolen?
Etter at «livsmestring» kom inn som et tverrfaglig begrep i læreplanen i 2017, er det et tydeligere fokus på elevenes trivsel og psykiske helse. Men er lærerne godt nok rustet gjennom utdanningen sin til å håndtere oppgaven og ansvaret på en profesjonell måte? I den nye boken «Lærerprofesjonalitet i arbeidet med psykisk helse i skolen» tar Stine Ekornes opp en rekke problemstillinger som mange lærere strever

Foto: fra bokens forside

Dato: 26-10-2018 13:02 CEST
Opprinnelig tittel på pressemeldingen: Hvordan skal lærere forholde seg profesjonelt til psykisk helse i skolen?
Kategori: , Utdanningsvitenskap Litteratur Utdanning Barn, barneomsorg Skole Mental helse

Etter at «livsmestring» kom inn som et tverrfaglig begrep i læreplanen i 2017, er det et tydeligere fokus på elevenes trivsel og psykiske helse. Men er lærerne godt nok rustet gjennom utdanningen sin til å håndtere oppgaven og ansvaret på en profesjonell måte? I den nye boken «Lærerprofesjonalitet i arbeidet med psykisk helse i skolen» tar Stine Ekornes opp en rekke problemstillinger som mange lærere strever med.

Etter at «livsmestring» kom inn som et tverrfaglig begrep i læreplanen i 2017, er det et tydeligere fokus på elevenes trivsel og psykiske helse. Men er lærerne godt nok rustet gjennom utdanningen sin til å håndtere oppgaven og ansvaret på en profesjonell måte? I den nye boken «Lærerprofesjonalitet i arbeidet med psykisk helse i skolen» tar Stine Ekornes opp en rekke problemstillinger som mange lærere strever med.

Det er en tett sammenheng mellom elevens psykiske helse, trivsel og læring, og kunnskap om psykisk helse er derfor viktig for å kunne gi alle elever god og tilrettelagt opplæring.

I boka møter vi lærere som i sitt arbeid med psykisk helse diskuterer dilemmaer knyttet til tidsbruk og prioriteringer. Det som er særlig viktig, er kvaliteten på lærer elev-relasjonen, både forebyggende og for elever som har psykiske vansker. Boka viser også betydningen av at lærere har kunnskap om ulike risiko- og beskyttelsesfaktorer som kan påvirke elevens psykiske helse. Videre presenterer forfatteren ulike måter læreren kan samarbeide med hjelpetjenesten og med foreldre på for å støtte elever som strever.

A to już wiesz?  Kari Martinsen utnevnt til æresmedlem i NSF

Stine Ekornes er førsteamanuensis i pedagogikk ved Høgskulen i Volda. Hun har lang erfaring som lærerutdanner og underviser også på masterutdanningen i spesialpedagogikk.

Kilde: Pressekontor Fagbokforlaget – PRESSEMELDING

————

Hashtags: # #Utdanningsvitenskap Litteratur Utdanning Barn, barneomsorg Skole Mental helse
Utdanningsvitenskap Litteratur Utdanning Barn, barneomsorg Skole Mental helse

Artykuly o tym samym temacie, podobne tematy