God oppl?ring hos bedriften Transcom i Fredrikstad ga jobb til flere langtidsledige med helseproblemer. Deltakerne fikk mulighet til ? pr?ve ut arbeidsevnen og bedriften oppdaget en ny og interessant rekrutteringskanal. Samarbeidsprosjektet om praksisplasser mellom bedriften og NAV er blitt en suksess og har endret livet til flere av deltakerne.
Enkelte ganger er gleden ekstra stor n?r noen f?r jobb. Jonas Svendsen er en av dem som har ventet lenge p? jobb-sjansen. Da den endelig kom sto det flere gratulanter i k? enn ellers. En av dem var Susanne Wilkens, markedskoordinator i NAV.
– Ja, dette er herlig! Vi tenkte at det ville v?re en suksess hvis bare én ble ansatt gjennom dette samarbeidet. N? har fire f?tt jobb og to har valgt utdanning. Seks mennesker som var avhengige av offentlige ytelser, er alts? ute av NAV-systemet etter endt oppl?ring. Det er klart vi gleder oss over dette!
Forn?yd deltaker
Jonas Svendsen fant det han lette etter; en sosial arbeidsplass der han kan hjelpe mennesker. Kundesentret var midt i blinken. N? hjelper han folk med tekniske sp?rsm?l, abonnementer og andre ting. Fire ganger de siste ?rene er Transcom blitt k?ret til Norges beste kundesenter. Det borger for mange takknemlige og forn?yde kunder.
-Det er s? godt arbeidsmilj? her, sier Svendsen oppgl?dd. Men det han f?rst trekker frem er den gode oppl?ringen. Den varte i fire uker og foregikk i bolker med etterf?lgende pr?ver.
– Pr?vene bekreftet at det jeg gjorde var riktig. God oppl?ring var viktig for at jeg kunne klare denne jobben. Jeg kjenner at jeg mestrer dette. Det er s? deilig, sier han og smiler til Sofia Karlsson som var l?rer p? kurset.
God oppl?ring f?r folk i jobb
?istein Lund er leder ved bedriften. Han forteller at Transcom i alle ?r har satset p? ? utvikle oppl?ringen.
-God oppl?ring er helt avgj?rende b?de for kvaliteten p? produktene og for at folk ?nsker ? bli. Kundeservice er en bransje der mange begynner og mange slutter. Hos oss har halvparten v?rt her lengre enn tre ?r og hundre ansatte har v?rt her mer enn ti ?r. Det er bra, sier han.
Lund forteller at tanken denne gangen var ? f? langtidsledige arbeidss?kere til ? fungere i arbeid gjennom et litt lengre og mer fleksibelt oppl?ringsl?p. Men krav og forventninger var ellers de samme som til alle andre i bedriften.
For Transcom ga dette mulighet til ? rekruttere p? en ny m?te. Lund ber?mmer samarbeidet med NAV.
-Det er bare én ting ? si: Dette har v?rt et utrolig spennende prosjekt! Vi var litt skeptiske til ? begynne med, men vi kjente IA-r?dgiveren godt. Dessuten hadde vi satt oss IA-m?l om ? inkludere folk som st?r utenfor arbeidslivet. Derfor gikk vi inn for dette. N? har vi f?tt dyktige og lojale medarbeidere som vi ellers ikke hadde f?tt, sier Lund forn?yd. Og han vil gjerne gjenta suksessen en annen gang n?r forholdene og behovet tilsier det.
-Jeg synes bedriften fortjener ros. Tiltaket viser at dette er en raus og inkluderende bedrift. Slik vil vi at alle IA-bedrifter skal v?re, poengterer Wilkens fra NAV og legger til:
– Selv om det ikke ble jobb p? alle, fikk alle pr?vd ut hvor mye de kan klare. Derfor var oppl?ringen ved Transcom ikke bortkastet for noen.
Krevende jobb har mye ? gi
Avdelingssjef Morgan Olsson opplyser at Transcom stiller h?ye krav til sine medarbeidere. Blant annet m? deltakerne l?re seg sytten-atten ulike datasystemer. Jobben forutsetter ogs? gode engelsk- og matematikkunnskaper.
-Det er utrolig mye de m? kunne. Dette klarte mange av deltakerne ? l?re. Resultatet viser tydelig hvilke ressurser som bor i hver enkelt, bare de f?r sjansen, sier han.
For Jonas Svendsen har jobben p? mer en én m?te f?rt ham over fra en passiv til en aktiv tilv?relse. Hver dag g?r eller sykler han tre kilometer ned til bussen som tar han inn til jobben p? Rolvs?y. Reisen tar en og en halv time. Det er ingen sak n? n?r man er topp motivert.
– Dette er noe av det viktigste som har hendt meg. Jeg f?tt et nytt og bedre liv, sier han.
Idébanken.org forteller de gode arbeidsmilj?historiene fra norsk arbeidsliv og tilbyr gratis informasjon, verkt?y og faglig materiell. V?rt oppdrag er ? skape et mer inkluderende arbeidsmilj? ved ? redusere sykefrav?ret, inkludere de med nedsatt funksjonsevne og tilrettelegge for at seniorer st?r lenger i jobb.