Utdanning

Ja, vi elsker hjemmekontor

Ja, vi elsker hjemmekontor
En av tre jobber jevnlig hjemmefra, og mange av dem ønsker å bruke hjemmekontor enda mer enn i dag. På tross av dette er det viktig for norske arbeidstakere å opprettholde skillet mellom jobb og fritid, viser en ny WorkLife-undersøkelse fra

Dato: 30-11-2015 07:30 CET Opprinnelig tittel på pressemeldingen: Ja, vi elsker hjemmekontor Kategori: , Manpower Arbeidsliv Maalfrid Brath ManpowerGroup Arbeidslivsundersøkelser En av tre jobber jevnlig hjemmefra, og mange av dem ønsker å bruke hjemmekontor enda mer enn i dag. På tross av dette er det viktig for norske arbeidstakere å opprettholde skillet mellom jobb og fritid, viser en ny WorkLife-undersøkelse fra ManpowerGroup. 

En av tre jobber jevnlig hjemmefra, og mange av dem ønsker å bruke hjemmekontor enda mer enn i dag. På tross av dette er det viktig for norske arbeidstakere å opprettholde skillet mellom jobb og fritid, viser en ny WorkLife-undersøkelse fra ManpowerGroup. Undersøkelsen viser også at nær halvparten av norske arbeidstakere ikke har mulighet for hjemmekontor.

I undersøkelsen svarer nær 60 prosent av dem som kan jobbe hjemmefra, at de gjør det minst en halv dag i måneden. De vanligste grunnene som oppgis for hjemmekontor er at det oppleves mer effektivt, at man slipper å reise til jobben og at man ikke rekker å bli ferdig i løpet av normal arbeidstid.

– Norske arbeidstakere verdsetter fleksibilitet, og mange benytter seg av de mulighetene arbeidsgiveren gir til å strukturere sin egen hverdag. Undersøkelsen kan tyde på at mange opplever det ganske hektisk på jobb, og at enkelte arbeidsoppgaver utføres mer effektivt når man sitter alene i ro og fred, sier konsernsjef i ManpowerGroup, Maalfrid Brath.

Men det er langt fra alle som kan ta med seg jobben hjem. Nær halvparten av de spurte svarer at de ikke har mulighet for hjemmekontor. Fire av ti har heller ikke tilgang til jobbmail på mobil. Men jobbmail på mobil virker ikke å været et savn. Det er kun 6 % av dem som sier at de ikke har tilgang på jobbmail og heller ikke ønsker det

A to już wiesz?  Elkjøp venter storinnrykk: - Kan runde 100 millioner

– De fleste ser ut til å være fornøyde med sin egen situasjon når det gjelder jobbmail på mobil, de som har jobbmail på mobil vil gjerne fortsette med det, og de som ikke har tilgang ønsker det heller ikke. Mange er akkurat så avlogget eller tilgjengelige som de ønsker å være, sier Brath.

Ikke alltid mer effektivt å jobbe hjemme.
Det er effektivitet som er den viktigste grunnen til at folk velger å jobbe hjemmefra. Nær åtte av ti mener det er mer eller like effektivt å jobbe hjemmefra. Men 14 prosent mener tvert imot at det er mindre effektivt å jobbe hjemme, og dette gjelder særlig dem under 40 år.

– Det er mer enn høyere effektivitet som gjør det attraktivt å ha hjemmekontor. Det kan være å ta vare på noen hjemme, ta det litt roligere på grunn av sykdom, ta imot en håndverker eller lignende. Hjemmekontor vil alltid være basert på tillit mellom arbeidsgiver og arbeidstaker, og er det lagt til rette for dette, må arbeidsgiver stole på at jobben likevel blir gjort, mener Brath.

Vil skille jobb og fritid
Seks av ti sier de ønsker et tydelig skille mellom jobb og fritid. Kun fem prosent av de spurte kunne tenktseg mindre skille mellom jobb og fritid.

– Vi ser en viss skepsis til at skillet mellom arbeid og fritid viskes ut. Dagens arbeidstakere er villige til å strekke seg ganske langt for arbeidsgiveren, men vil også kunne logge av når det er behov for det. Faktisk viser undersøkelsen at det er flere som aldri sjekker jobbmail når arbeidsdagen er over enn de som gjør det, sier Brath.

A to już wiesz?  Ledere og selgere må jobbe mest i ferien

Undersøkelsen er gjennomført av Opinion i september 2015 på oppdrag fra ManpowerGroup, blant 1000 respondenter i et landsrepresentativt utvalg av befolkning over 18 år.

For mer informasjon, ta kontakt med: Sven Fossum, informasjonssjef i ManpowerGroup
Telefon: 930 24 314, epost: [email protected] Kilde: Pressekontor Manpower – PRESSEMELDING – ———— Om ManpowerGroup

ManpowerGroup™ er verdensledende i å finne riktig bemanningsløsning, basert på menneskers potensiale og bedrifters ambisjoner. På denne måten skaper vi ”Innovative Workforce Solutions”.

ManpowerGroup hjelper både små og store bedrifter i alle bransjer under  varemerkene: ManpowerGroup Solutions, Experis, Manpower og Right Management.

Vi er lokalisert i mer enn 80 land over hele verden. Ved global forståelse og lokal kompetanse, øker vi våre kunders suksess. Virksomheten i Norge genererer over 35 000 oppdrag årlig. Vi har kontorer i 35 byer og tettsteder og 11 000 medarbeidere knyttet til oss. Hashtags: # #Manpower Arbeidsliv Maalfrid Brath ManpowerGroup Arbeidslivsundersøkelser Manpower Arbeidsliv Maalfrid Brath ManpowerGroup Arbeidslivsundersøkelser

Artykuly o tym samym temacie, podobne tematy