Noen kaller det gjemmekontor, men faktum er at de som jobber hjemmefra, synes det er mer effektivt ? jobbe hjemme enn p? jobb. 35 prosent av dem som er i arbeid, jobber hjemmefra i l?pet av en m?ned. Den viktigste ?rsaken som oppgis er at det er mer effektivt. Fire av ti sier at de har et arbeid der det ikke er mulig ? jobbe hjemmefra, og ni prosent sier at de ikke har aksept for hjemmekontor p? jobben. Det viser en ny Work Life-unders?kelse fra ManpowerGroup, gjennomf?rt av Opinion Perduco.
– Arbeidsforholdene blir stadig mer fleksible, i takt med den teknologiske utviklingen som gir full tilgang til arbeidsverkt?y hjemmefra. Samtidig er det mange gode grunner for ? v?re til stede p? arbeidsplassen mer enn man jobber hjemme, blant annet for ? bygge relasjoner og en sterk bedriftskultur, sier konsernsjef Maalfrid Brath i ManpowerGroup.
Et par dager hver m?ned
7 prosent av arbeidstagerne sier de jobber hjemmefra mer enn 10 dager i m?neden, mens de fleste gj?r det en til to dager per m?ned. En av fire ?nsker seg mer hjemmekontor, og halvparten vil jobbe hjemmefra i like stort omfang som i dag. Bare 13 prosent oppgir at de vil jobbe mindre hjemmefra.
– ? ha mulighet til ? jobbe hjemme, er et gode mange medarbeidere setter pris p?. I unders?kelsen oppgir seks av ti at de setter pris p? fleksibiliteten ved ikke ? ha faste kontortider. Samtidig er det en tredel som vil ha tydeligere skille mellom arbeid og fritid. Her m? ogs? lederen v?re fleksibel og tilpasse l?sningene til de ulike behovene, sier Brath.
Gj?r private ting p? jobb
I tillegg til ? kunne jobbe mer effektivitet oppgir arbeidstakerne flere andre grunner til at de jobber hjemme: fordi de ikke rekker over alle arbeidsoppgavene i l?pet av arbeidstiden, for ? slippe reisen til jobb, for samtidig ? utf?re oppgaver i hjemmet og for ? kunne ta h?nd om barn eller andre p?r?rende.
– Samtidig viser unders?kelsen at halvparten bruker litt tid p? jobb til private gj?rem?l, men f? bruker mer enn 15 minutter daglig. Fleksibiliteten g?r begge veier, venter vi at medarbeiderne skal v?re tilgjengelige p? mail utenom arbeidstid, er det naturlig at vi er fleksible p? at private ting m? ordnes i l?pet av arbeidsdagen, sier Brath.
Delt syn p? jobbmail p? mobilen
Fire av ti oppgir at de har tilgang p? jobbmail fra mobilen og at de syns det er bra. Bare syv prosent har tilgang, men sier de ikke liker det. Fem prosent har ikke tilgang, men skulle ?nske de hadde, mens 44 prosent ikke har tilgang og ?nsker det heller ikke. Det er flest menn som har tilgang og som syns det er bra. Flest menn sjekker ogs? mail hver dag utenom arbeidstiden, if?lge unders?kelsen, men aldersmessig er det ingen forskjell p? hvem som sjekker jobbmail p? fritiden, p?peker Brath.
God balanse
Flertallet av de spurte syns det er negativt om skillet mellom jobb og fritid viskes ut, bare 5 prosent sier det er positivt og 28 prosent svarer at det verken er positivt eller negativt.
– Det er fornuftig med en god balanse mellom jobb og fritid, mens det for mange skaper mindre stress i hverdagen ? kunne holde seg oppdatert p? jobb selv om man har fri. Dette gjelder nok mest ledere, sier Brath.
___________________________________________________________________________________
For ytterligere informasjon: Sven Fossum, Informasjonssjef: [email protected], eller telefon: 930 24 314ManpowerGroups Work Life-unders?kelse er gjennomf?rt av Opinion Perduco, med en webunders?kelse blant 1900 respondenter i perioden 22. oktober til 10. november 2013.
Om ManpowerGroup
ManpowerGroup? er verdensledende i ? finne riktig bemanningsl?sning, basert p? menneskers potensiale og bedrifters ambisjoner. P? denne m?ten skaper vi ?Innovative Workforce Solutions?.
ManpowerGroup hjelper b?de sm? og store bedrifter i alle bransjer under varemerkene: ManpowerGroup Solutions, Experis, Manpower og Right Management.
Vi er lokalisert i mer enn 80 land over hele verden. Ved global forst?else og lokal kompetanse, ?ker vi v?re kunders suksess. Virksomheten i Norge genererer over 35 000 oppdrag ?rlig. Vi har kontorer i 35 byer og tettsteder og 11 000 medarbeidere knyttet til oss.