Arbeidsrett

Kronprinsparets Fond skal forsterke Trivselslederprogrammet for ungdom

Kronprinsparets Fond skal forsterke Trivselslederprogrammet for ungdom
20-05-2014 14:00 Kronprinsparets Fond Trivselsleder er et program for aktivitet og inkludering i barne- og ungdomskolen, og er brukt av flere enn 1.000 skoler i Skandinavia. N? inng?r det popul?re programmet et samarbeid med Kronprinsparets Fond for ? styrke satsingen p? ungdomsskolen.

Trivselsleder er et program for aktivitet og inkludering i barne- og ungdomskolen, og er brukt av flere enn 1.000 skoler i Skandinavia. N? inng?r det popul?re programmet et samarbeid med Kronprinsparets Fond for ? styrke satsingen p? ungdomsskolen.
– Vi er stolte av alle de dyktige elevene og skolene som f?r til mer og variert aktivitet i friminuttene gjennom bruken av trivselslederprogrammet. Vi har lyst til at enda flere ungdommer skal bygge vennskap, samt v?re inkluderende og aktive i skoleg?rden p? forskjellige m?ter, og da ser vi at Kronprinsparets Fond og deres prosjekter kan v?re sv?rt gode partnere for oss i dette arbeidet, sier gründer og leder i Trivselsleder, Kjartan Eide.

Satse mer p? ungdom

Visjonen til Trivselsleder er at barn og ungdom p? trivselslederskoler skal v?re aktive og inkluderende ? med store smil om munnen. De har flere hundre norske barneskoler som bruker programmet, men noen f?rre ungdomsskoler. Satsingen p? ungdom gjorde Kronprinsparets Fond sv?rt interesserte i prosjektet.
– De prosjektene vi arbeider for og med handler om ungdom, tilh?righet og inkludering. Trivselslederprogrammet f?r sv?rt solide tilbakemeldinger fra elever, foreldre og skoler, og vi ser med glede p? ? f? v?re med p? ? forsterke programmet for ungdom. Det er utvilsomt vanskeligere ? f? ungdom til ? bedrive aktivitet i for eksempel friminuttene enn mindre barn, sier daglige leder i Kronprinsparets Fond, Solfrid Flateby.

Aktivitet og inkludering
Trivselsleder kj?rer en ?rlig trivselsunders?kelse, hvor m?let er at skolene skal ha signifikant ?kning i egne resultater fra m?ling til m?ling. I tillegg skal parameterne trivsel og mobbing i den offentlige elevunders?kelsen v?re bedre p? Trivselselederskoler enn andre skoler.
– Vi ?nsker at programmet v?rt skal utvikle og bidra til inkluderende, vennlige og respektfulle elever. Vi tror p? at ulike aktiviteter, b?de fysiske og andre, fremmer vennskap, hindrer konflikter og er engasjerende. Det ? ?dasse rundt? i skoleg?rden er sjeldent positivt for noe, og ungdomsskolen i s? m?te er viktig, sier Eide.

A to już wiesz?  H?YEFFEKTIV 36 VOLT BATTERIDREVET GRESSKLIPPER - Ytelse som en bensindrevet gressklipper

Samarbeidet mellom Trivselslederne og Kronprinsparets Fond startes opp umiddelbart, og inneb?rer en eventuell ansettelse av en ungdomsskole-ansvarlig i Trivselsleder, videreutvikling av metodikk og program for ungdom, samarbeid med Fondets pro bono-partnere og prosjekter, samt strategisk arbeid for Trivselslederprogrammet.

For ytterligere informasjon:
Trivselsleder, gründer og daglig leder Kjartan Eide, tlf. 920 27 448, e-post [email protected]
Kronprinsparets Fond, daglig leder Solfrid Flateby, tlf. 900 35 897, e-post [email protected]

Kronprinsparets Fond samarbeider tett med sosiale entrepren?rer som gj?r en forskjell for ungdom. De siste ?rene har Fondet samarbeidet med P?belprosjektet, Kj?r for livet, Gatekunstakademiet og Arbeidsinstituttet i Buskerud. Kort fortalt handler det om ? bringe ungdom tilbake til utdanning og arbeid, samt gi dem alternative mestringsarenaer.
I april 2014 la DNV GL, tidligere Det Norske Veritas, frem en samfunnsnytteanalyse, som viser at prosjektene i Kronprinsparets Fond sparer samfunnet for 2,7 milliarder kroner.
Kronprinsparets Fond ?nsker ? sette s?kelys p? ungdomstiden og fange opp unge mennesker som av ulike ?rsaker risikerer ? falle utenfor. Noen mangler sosial kontakt og trygge voksenpersoner. Andre mangler motivasjon og dropper ut av skolen, eller blir av andre ?rsaker st?ende p? siden av fellesskapet. I ungdomstiden handler ikke tilh?righet n?dvendigvis om lengsel etter noen ? v?re sammen med, men om ? f?le seg som en del av noe.

Artykuly o tym samym temacie, podobne tematy