Utnevnelser

Kun 20 prosent opplever at deres virksomhet investerer i utvikling av sin kompetanse

10-08-2011 08:32 Abelia ? Sannsynligvis er det en markedssvikt hva gjelder bedrifters investering i medarbeidernes kompetanse, som igjen lett skaper en uheldig underinvestering i v?r humankapital, sier Paul Chaffey, administrerende direkt?r i NHO-foreningen Abelia.

? Sannsynligvis er det en markedssvikt hva gjelder bedrifters investering i medarbeidernes kompetanse, som igjen lett skaper en uheldig underinvestering i v?r humankapital, sier Paul Chaffey, administrerende direkt?r i NHO-foreningen Abelia.
En fersk unders?kelse fra Norstat viser videre at kun 20 prosent av de spurte opplever at deres virksomhet i stor – eller sv?rt stor grad investerer i utviklingen av deres kompetanse. S?rlendingene, inkludert Telemark er mest forn?yd (25 prosent), mens bare 18 prosent av vestlendingene opplever det samme. Interessant nok er det de under 30 (27), som opplever at deres kompetanse investeres i, mens det kun er 16 prosent av de over 50.
Kunnskap er den viktigste innsatsfaktoren i kunnskaps?konomien. SSB har beregnet at menneskelige ressurser utgj?r 73 prosent av v?r nasjonalformue i 2008. Likevel er det f?rst de siste ?rene at vi for alvor ser hvilke konsekvenser utvikling av humankapital har, spesielt for den kunnskapsbaserte ?konomien. De viktigste innsatsfaktorene er ikke lenger kapital, bygninger eller utstyr, men menneskene selv.
I en kunnskaps?konomi er den samfunnsmessige avkastningen av investeringer i kompetanse hos medarbeiderne st?rre enn den bedrifts?konomiske. Det l?nner seg ikke for bedriften ? investere for mye i medarbeideren, da gevinsten av investeringen kan tilfalle andre. Eksempelvis kan ?kt kompetanse gi medarbeideren mulighet for ?kt l?nn, men ogs? for lettere ? bytte jobb til konkurrenter. For samfunnet vil bedriftenes investering likevel bidra til ? ?ke landets samlete konkurransekraft.
N?r menneskelig kunnskap, kreativitet og innovasjonsevne blir viktigere enn kapital, endres ogs? grunnleggende premisser for offentlig politikk. N?ringspolitikken vil m?tte handle om hva som skal til for at det investeres tilstrekkelig i kunnskap. Sp?rsm?let rundt menneskers betydning for kunnskaps?konomien synes ? mangle en politisk overbygning og gjennomtenkte virkemidler som kan adressere utfordringene p? en god m?te. P? den ene side skjer l?ring p? andre m?ter enn f?r og etter- og videreutdanning er ikke like attraktivt. P? den annen side mangler det tilstrekkelig insentiver for bedriftene til ? investere i sine medarbeidere.
– Det er et paradoks at vi mangler aktiv politikk og virkemidler for humankapital sier Chaffey. – Vi trenger politikk og tiltak som sikrer at den samlede investering i humankapital ?ker. Mens det er den kunnskapsbaserte ?konomien som vokser, er virkemidlene tilpasset industrisamfunnets logikk. Det industrielle n?ringsliv har etablert ordninger knyttet til for eksempel avskrivningsregler, prosedyrer og regler for verdsettelse osv. Tilsvarende innsats og ordninger m? p? plass for det kunnskapsbaserte n?ringsliv. Medarbeidere med h?y kompetanse som stadig videreutvikles er en forutsetning for framtidig vekst i Norge, avslutter han.
Kontaktperson(er):
Administrerende direkt?r – Paul Chaffey Telefon:91643863 Mobil:
E-post:[email protected]
Lenker

A to już wiesz?  Scandics Handikapambassad?r, Magnus Berglund, nominert til "Social entrepreneur of the Year"

http://www.abelia.no

Artykuly o tym samym temacie, podobne tematy