Medarbeiderunders?kelsen European Employee Index sl?r fast at hver tredje norske arbeidstaker gir sin n?rmeste leder strykkarakter. Feedback-ekspertene i QuestBack tror mye kan skyldes en litt naiv tiln?rming til lederutvikling og m?ling av ansattes tilfredshet.
Norske QuestBack har stor suksess med sine verkt?y for online sp?rreunders?kelser og er ikke overrasket over tallene fra European Employee Index som viser at norske ledere er gode p? myke lederverdier, men d?rlige p? ? sette krav og f?lge opp resultater.
– Det virker som mange ledere tror at selvg?ende medarbeidere ikke trenger tilbakemeldinger og krav. Om det er holdninger, uvitenhet eller kanskje redsel for ? virke for kontrollerende, skal ikke jeg spekulere i, sier Andreas Gulliksen, Country Manager i QuestBack.
– Men det vi ser p? Europeisk niv? er at de beste virksomhetene har jevnlig oppf?lging av medarbeidere. Det vil si at de ikke bare sender ut medarbeiderunders?kelser oftere enn en gang i ?ret, men ogs? at de lager konkrete oppf?lgingsplaner p? bakgrunn av disse.
Lag flere unders?kelser
QuestBacks tjeneste er bygget opp rundt en lisens som tillater fri bruk og s? mange sp?rreunders?kelser som en orker ? lage. Likevel opplever de at mange kun har én stor ?rlig ansatteunders?kelse som for det meste fungerer som en temperaturm?ler p? ledelsens popularitet.
– Vi oppfordrer folk til ? m?le hva de ?nsker ? bli bedre p? og bryte unders?kelsene ned i deler som er konkrete og direkte knyttet mot de m?l man ?nsker ? oppn?. Dette gj?r det enklere ? f? ?Actionable insights? og etablere konkret og konstruktiv oppf?lging av resultatene. La medarbeiderunders?kelsene dreie seg om hvordan de ansatte kan utvikle seg, og bruk heller upward feedback eller en 360 lederevaluering til ? forbedre lederne. Sp?r om mindre, men oftere, oppfordrer QuestBack-sjefen.
– De beste har ogs? identifisert ?n?kkelpunkter? i medarbeideres utvikling og dette kan f.eks v?re at man evaluere nye ansatte 4 uker etter oppstart for ? se om introduksjon til stillingen, oppl?ring og oppf?lging av n?rmeste leder har v?rt tilfredstillende. I motsatt fall vil avvike fra ?nsket niv? her v?re noe som i beste fall fanges opp i neste ?rs store medarbeiderunders?kelse og da kan det allerede v?re for sent. Sp?r smartere
Store unders?kelser har en tendens til ? best? av en lang serie med sp?rsm?l om ? rangere utsagn fra 1 til 6, noe som QuestBack mener blir for ensidig. – Rangeringssp?rsm?l er fine for ? hente inn statistikk og det har sitt bruk, men for ? lage handlingsplaner m? en ta med noen kvalitative, ?pne sp?rsm?l. Sp?r for eksempel hva medarbeideren b?r begynne med eller slutte med for ? f? bedre resultater, avslutter Gulliksen.
Om QuestBack
Norskeide QuestBack er Europas ledende leverand?r av feedbackl?sninger med mer enn 5000 kunder p? tvers av alle bransjer og bedriftsst?rrelser. I tillegg til fleksible verkt?y for online sp?rreunders?kelser og kundedialog, jobber QuestBack mye med kunnskapsoverf?ring slik at kundene f?r mer verdi av bruken av verkt?yene.