Utmerkelser

LO svikter de svakeste

Norske familiebedrifter skal vokse videre - sto sammen mot

Lojalitet, utholdenhet og familietradisjoner. Det er sannsynligvis blant ?rsakene til at 7 av 10 sier at det hjalp ? v?re familiebedrift i finanskrisen. Familiebedriftene skal vokse det neste ?ret, men st?r overfor betydelige utfordringer knyttet til konflikth?ndtering, n?kkelpersoner og generasjonsskifte, viser en studie gjort av PwC.
PwC har dybdeintervjuet ledere for 1600 familiebedrifter i 35 land om deres erfaringer med finanskrisen, generasjonsskifte, deres syn p? vekst det neste ?ret og de utfordringene som virksomhetene st?r overfor.
Last ned rapport: http://www.pwc.com/no/no/publikasjoner/family-business-survey.jhtml
St?ttet seg p? de n?rmeste
Majoriteten av verdens familiebedrifter sier at det n?re eierskapet har v?rt en fordel for virksomheten under finanskrisen.
– Det er flere sannsynlige forklaringer p? dette. Stabil og trygg ?konomisk ryggrad ?ker muligheten til ? holde fokus p? kjernevirksomheten n?r konjunkturene svinger. Lite byr?krati gj?r selskapene tilpasningsdyktige, slik at de enklere kan m?te utfordringer og muligheter, sier partner Eivind Nilsen i PwC.
Fra sterkt til sterkere
Familiebedriftene har f?tt et oppsving det siste ?ret. N?rmere halvparten sier at de ?konomiske resultatene har styrket seg i perioden, mens 3 av 10 sier at de har blitt svekket. Ser man framover, er det optimismen som r?r: Over halvparten har vekst og ekspansjon som hovedstrategi for neste 12 m?neder, mens overlevelse er hovedstrategien for hver tiende familiebedrift.
– Dette er tall som forteller meg at optimismen har overlevd finanskrisen. Familiebedriftene st?r for en h?y andel av verdiskapingen i et land der hovedtyngden av bedrifter har f?rre enn 50 ansatte. Unders?kelsen lover derfor godt for landets samlede verdiskaping i ?rene som kommer, sier Nilsen.
Har utfordringer med bemanning
Det finnes problemstillinger i familiebedriftene som kan p?virke den faktiske resultatoppn?elsen. Mens hver fjerde bedrift oppgir rekruttering som den st?rste interne utfordringen, sier 2 av 3 bedrifter at de ikke har noen strategi for ? erstatte n?kkelpersoner.
– V?r unders?kelse viser at norske familiebedrifter stort sett svarer det samme som i resten av verden. Men, v?re familiebedrifter har i betydelig mindre grad enn andre steder en plan for erstatning av n?kkelpersoner, sier Nilsen.
Eldreb?lge mot familiebedriftene
37 prosent av norske familiebedrifter planlegger generasjonsskifte i l?pet av neste fem ?r. Dette er en oppgang fra 28 prosent sammenlignet med tilsvarende unders?kelse i 2007. Litt over halvparten ser for seg at neste generasjon eller dagens ledelse overtar driften, mens nesten 15 prosent ser for seg salg til investor og 35 prosent tror p? salg til et annet selskap.
– I forhold til 2007 er det en markant nedgang i andelen som vil selge til investorer eller via b?rs. Det kan se ut som om familiebedriftene i st?rre grad ser for seg salg mot andre selskaper, kanskje konkurrenter eller samarbeidspartnere i verdikjeden, sier Nilsen.
I lys av generasjonsskifter og de n?re b?ndene mellom ulike eiere, er Nilsen overrasket over at kun 3 av 10 familiebedrifter har systemer for konflikth?ndtering.
Om PwC
PwC er verdens og Norges st?rste nettverk av revisorer, r?dgivere og advokater. Hver dag g?r mer enn 163 000 mennesker i 154 land p? jobb for ? hjelpe v?re klienter til ? lykkes. I Norge er vi over 1400 ansatte representert ved 37 kontorer. PwC tilbyr bransjerettede tjenester innen revisjon, r?dgivning, skatt og avgift til offentlige og privateide virksomheter. Basert p? et flerkompetansemilj? bidrar vi til verdiskaping og ?nsket utvikling hos v?re klienter gjennom god styring og kontroll. PricewaterhouseCoopers AS og Advokatfirmaet PricewaterhouseCoopers AS er de juridiske navnene for PwCs virksomhet i Norge, som er uavhengige medlemsfirmaer i PricewaterhouseCoopers International Limited.

A to już wiesz?  Projectplace avsl?rer Norges st?rste prosjektl?gn

Artykuly o tym samym temacie, podobne tematy