Dato: 25-09-2020 11:35 CEST Opprinnelig tittel på pressemeldingen: Nespresso forplikter seg til full karbonnøytralitet innen 2022 Kategori: , AAA Sustainability Nespresso forplikter seg til full karbonnøytralitet innen 2022
Nespresso forplikter seg til full karbonnøytralitet innen 2022
Nespresso har vært karbonnøytral i sin virksomhet siden 2017 og forplikter seg nå til å oppnå full karbonnøytralitet i hele forsyningskjeden og produktets livssyklus.
17. SEPTEMBER 2020 – Nespresso forplikter seg i dag til at hver kopp Nespresso-kaffe, som serveres både hjemme og i bedriftsmarkedet, skal være karbonnøytral innen 2022. Denne nye ambisjonen bygger på mer enn 10 års arbeid der Nespresso har redusert karbon utslipp og kompensert for resten gjennom skogslandbruk.
— Klimaendringer er en realitet, og fremtiden vår avhenger av at vi virkelig tar tak og jobber raskere med våre bærekraftsforpliktelser. Det er derfor vi fremskynder forpliktelsene våre med mål om å tilby forbrukerne en helt karbonnøytral kaffekopp innen 2022. Dette er kaffe laget av de beste og sjeldneste bønner, som er dyrket og behandlet på en bærekraftig måte. Jeg tror virkelig at både vår virksomhet og kaffeindustrien kan være en styrke for det gode i verden ved å ta tak i dette problemet, sier Guillaume Le Cunff, administrerende direktør i Nespresso.
Etter å ha oppnådd karbonnøytralitet i virksomheten (omfang 1 og 2) siden 2017, vil selskapets nye forpliktelse fokusere på å takle utslipp som oppstår i forsyningskjeden og gjennom produktets livssyklus (omfang 3).
Nespresso vil oppnå karbonnøytralitet gjennom følgende tiltak: Reduksjon av karbonutslipp; planting av trær i og rundt kaffegårder der Nespresso får sin kaffe fra; og gjennom støtte og investering i kompensasjonsprosjekter av høy kvalitet.
1. Reduksjon av karbonutslipp: Et avgjørende element i Nespressos visjon er å avkarbonisere verdikjeden. De umiddelbare initiativene inkluderer:
Bærekraftig energibruk innen Nespressos virksomhet: Overgang til 100% fornybar energi i alle Nespresso-butikker og en økning i bruken av biogass i produksjonsprosessen.
Utvidet sirkularitet av Nespresso-produkter og emballasje: Økt bruk av resirkulert plast i Nespresso-maskiner, samt av resirkulert aluminium med lavt karbonavtrykk i kaffekapsler.
2. Plante trær ved kaffegårder og i landskapet rundt: Trær er den beste måten å fange karbon fra atmosfæren, mens du investerer i naturen og bygger et regenerativt jordbrukssystem. Å plante trær, gir skyggen som trengs for å forbedre kvaliteten og kvantiteten på kaffe-innhøstingen. Røttene er også med på å beskytte mot jorderosjon og jordskred og fremmer regenerering av jord. Med sin samarbeidspartner Pur Projet, vil Nespresso tredoble kapasiteten til å plante trær i kaffeproduserende land som Colombia, Guatemala, Etiopia og Costa Rica.
3. Akselerer for å få en umiddelbar positiv virkning: Nespresso vil også investere i prosjekter for å støtte skogbevaring og restaurering, samt implementere rene energiløsninger i jordbrukssamfunn.
Denne karbonnøytrale forpliktelsen er en del av en bredere bærekraftssatsning som vil bli kommunisert senere i år: Å bevare eksepsjonell kaffe, bygge et robust og regenerativt kaffejordbruk, sikre bærekraftige levekår for bønder, samt bygge en sirkulær virksomhet.
Sitater fra Nespressos samarbeidspartnere:
Planen for å oppnå karbonnøytralitet innen 2022 er godkjent av medlemmene av Nespresso Sustainability Advisory Board (NSAB).
George Clooney, Nespresso-ambassadør:
— Klimaendringer skjer nå, noe som betyr at vi alle må ta ansvar og sette i gang tiltak raskt. Det er tydelig at Nespresso forstår at dette haster. De setter planeten og menneskene foran og i sentrum for valgene de tar. Disse ambisjonene og visjonen bygger på en forpliktelse til bærekraft som jeg har hatt det privilegium å få være involvert i de siste sju årene. Jeg har sett hvor langt vi har kommet på den tiden, og jeg er spent på å se det gode som Nespresso kan levere de neste ti årene, sier George Clooney, skuespiller, global Nespresso-ambassadør og medlem av Nespresso Sustainability Advisory Board.
Tristan Lecomte, medstifter, Pur Projet:
— Alle virksomheter bør kjenne på presset for å redusere karbonavtrykket, og Nespresso viser tydelig en sterk vilje til å takle sine egne karbonutslipp via dette ambisiøse og kvalitative programmet mot karbonnøytralitet. Mens vi alle søker etter de tekniske innovasjonene som vil redusere karbon, er det essensielt at bedrifter også investerer i oppsamling av utslipp for å kompensere for utslippene sine så raskt som mulig, sier Tristan Lecomte, grunnlegger av Pur Projet og medlem av Nespresso Sustainability Advisory Board.
— Vi har vært stolte over å kunne støtte Nespresso i dette, og plante millioner av trær over hele kloden i kafferegioner i Colombia, Guatemala og Etiopia for å ta karbondioksid ut av luften siden 2014. Vi vil fortsette å jobbe sammen og tredoble kapasiteten til programmet for planting av trær og regenerering av økosystemene vi alle er avhengige av, avslutter Lecomte.
For mer informasjon, vennligst kontakt:
Gitte Sarlvit, nordisk kommunikasjonsjef for Nespresso.
+45 26 89 76 18/ [email protected] Kilde: Pressekontor Nespresso Norge – PRESSEMELDING – ———— Om Nestlé Nespresso
Nestlé Nespresso SA er pioneren og referansen for porsjonert kaffe av høyeste kvalitet. Selskapet samarbeider med mer enn 110 000 bønder i 14 land gjennom sitt AAA Sustainable Quality™-program for å bygge inn bærekraftspraksis på gårder og i landskapet rundt. Programmet ble lansert i 2003 i samarbeid med The Rainforest Alliance, og hjelper til med å forbedre avlingene og kvaliteten på høstingen, sikre en bærekraftig tilførsel av kaffe av høy kvalitet og forbedre levekårene til bønder og deres lokalsamfunn.
Nespresso har hovedkontor i Lausanne, Sveits, men opererer i 84 land og har 14 250 ansatte. I 2019 drev Nespresso et globalt kjedenettverk med 810 butikker. Nespresso har for tiden mer enn 100 000 steder globalt hvor de samler inn brukte kapsler, som gjør at 91% av forbrukerne har mulighet til å resirkulere. For mer informasjon, besøk Nespressos nettsider http://www.nestle-nespresso.com. Hashtags: # #AAA Sustainability AAA Sustainability