L?nn

Netthandel ?ker emballasjemengden

Netthandel ?ker emballasjemengden
15-11-2012 11:45 Gr?nt Punkt Norge AS I Norge skjer 20 prosent av vareomsetningen p? nett. ?kt transport av produkter bidrar til mer emballasje. ? Derfor m? netthandelsakt?rene ta ansvar for gjenvinning av det ?kte emballasjevolumet, sier Jaana R?ine i Gr?nt Punkt Norge.

? Vi ?nsker ? drive p? en milj?vennlig m?te. Emballasje er ett av flere milj?aspekter hos oss, og vi jobber for ? redusere v?r belastning p? milj?et, sier logistikksjef i Komplett Group, Steffen-André Welfler.
Vi handler stadig flere varer p? nett, og netthandelen i Norge ?ker langt mer enn handel i butikk. If?lge Statistisk sentralbyr? (SSB) ?kte butikkhandelen sin omsetning med 5,2 prosent i l?pet av ?rets fem f?rste m?neder, mens netthandel ?kte med hele 8,8 prosent.
? Netthandel f?rer til betydelige mengder transportemballasje ut til forbrukerne, og netthandelsakt?rene har derfor et viktig ansvar for ? dekke kostnadene ved innsamling og gjenvinning av denne emballasjen, sier Jaana R?ine, administrerende direkt?r i Gr?nt Punkt Norge.
?nsker ? bidra
Netthandelsakt?ren Komplett Group har ti nettbutikker i Skandinavia. I Norge er elektronettbutikken Komplett.no den st?rste. Gjennom en avtale med returselskapet Elretur rapporteres all emballasjebruk inn til Gr?nt Punkt, som fakturerer dem direkte.
? Vi ?nsker ? drive p? en milj?vennlig m?te. Emballasje er ett av flere milj?aspekter hos oss, og vi jobber for ? redusere v?r belastning p? milj?et, sier logistikksjef i Komplett Group, Steffen-André Welfler.
Han anbefaler andre nettakt?rer ? bli medlem hos Gr?nt Punkt. ? Vi oppfordrer selvf?lgelig alle i bransjen til ? redusere egen milj?belastning, sier Welfler.
Et godt eksempel
Gr?nt Punkt Norge ser gjerne at flere f?lger Komplett Groups eksempel, og tar ansvar for emballasjen. R?ine i Gr?nt Punkt p?peker at nesten en tredjedel av omsetningen for netthandelsmarkedet er relatert til produkter som det tradisjonelt f?lger mye emballasje med, nemlig data, lyd og bilde.
? B?de n?r det gjelder slike produkter og netthandel generelt, er det fortsatt mange akt?rer som ikke tar milj?ansvaret for emballasjen. ? betale vederlag for emballasjen som f?lger varen gir god milj?samvittighet, samtidig som du viser kunder og forbrukere at du tar samfunnsansvar, sier R?ine.
(Pressenytt)
Kontaktperson:
Gr?nt Punkt Norge, kommunikasjonsr?dgiver Terje Elvsaas, mobil 934 80 683
Gr?nt Punkt Norge AS sikrer og administrerer finansiering av returordningene for plast-, metall-, og glassemballasje, emballasjekartong, drikkekartong og b?lgepapp. I tillegg drifter Gr?nt Punkt Norge AS innsamling og gjenvinning av plastemballasje, emballasjekartong og drikkekartong p? vegne av Plastretur AS og Norsk Returkartong AS.

A to już wiesz?  Ledere f?r ikke kompensert for overtid

Artykuly o tym samym temacie, podobne tematy