Utmerkelser

NHO forn?yd med ny IA-avtale

Adecco ? Facebook koster deg ikke

? Facebook koster deg ikke jobben
Oslo (NW): Adecco reagerer p? unders?kelser fra utlandet som viser at arbeidsgivere dropper jobbs?kere p? grunn av flauser p? nettet.
? Et festbilde er ikke nok til ? koste noen jobben. Vi kan ikke som arbeidsgivere synse i vei p? grunnlag av noen bilder. De som s?ker jobb har krav p? ? bli behandlet p? en saklig og forutsigbar m?te, sier konsernsjef Anders ?wre-Johnsen i bemanningsselskapet Adecco.
Han mener Facebook og andre sosiale nettmedier har f?tt et ufortjent d?rlig rykte.
? Historiene om nettflauser blir hausset opp. Det sies og skrives mye som ikke stemmer med virkeligheten. Folk kan fort f? inntrykk av at alt de foretar seg p? nettet kan bli brukt mot dem. Slik er det ikke.
Adecco rekrutterer hvert ?r mer enn 10 000 personer til faste og midlertidige stillinger. Selskapet er det f?rste i Norge som har laget retningslinjer for hvordan de skal bruke opplysninger de finner om jobbs?kere p? nettet.
? Det finnes partybilder og mange sterke meninger p? nettet, men arbeidsgivere m? vurdere om det de finner er relevant for jobben. Retningslinjene sikrer at jobbs?kerne f?r fair behandling.
Utdanning, erfaring og referanser er fortsatt de viktigste kriteriene for om en s?ker er den rette til jobben. Googling og netts?k kommer i tillegg.
Adecco bruker googling mest for ? sjekke ut opplysninger om kandidaten.
? Hvis vi er p? jakt etter en medarbeider som skal kommunisere mye i jobben, er det greit ? vite om vedkommende faktisk bruker sosiale medier og er aktiv der, sier Anders ?wre-Johnsen.
Men sjekking av Facebook-sider er helt uaktuelt.
? Facebook er privat omr?de, og det m? arbeidsgivere respektere, sier han.
Norske arbeidsgivere bruker de nye sosiale mediene og nettstedene for lite n?r de skal rekruttere nye medarbeidere, mener Adecco-sjefen.
? En unders?kelse viste nylig at bare 15 prosent av norske arbeidsgivere har en strategi for bruk av sosiale medier. Da g?r de glipp av mye viktig informasjon.
Arbeidsgivere b?r ta innover seg at en hel generasjon unge velger ? dele meninger og opplevelser med andre p? nettet, mener han.
? Nettsteder som Twitter, LinkedIn, og MySpace gir folk muligheter til ? vise fram verdifulle sider av seg selv. ? v?re aktiv p? nettet kan v?re positivt for karrieren, sier konsernsjef Anders ?wre-Johnsen i Adecco.
Kontaktpersoner:
Informasjonssjef Anne-Stine Talseth i Adecco, mobil 957 33 215
Adecco Norge
markedsleder i Norge
omsetning i NOK 4,3 milliarder (2009)
60 ?rs erfaring
over 8 000 medarbeidere i jobb hver eneste dag
over 6 000 kunder
600 fast ansatte
landsdekkende med over 100 avdelinger og kontorer
ISO sertifisert (NS/EN 9001:2009)
ISO 14001 – Milj?sertifisering

A to już wiesz?  Ventelo forenkler struktur og ledelsesmodell

Artykuly o tym samym temacie, podobne tematy