Fagforeningsarbeid

? Norge henger etter i den digitale hodejakten

? Norge henger etter i den digitale hodejakten
a8

Sosiale medier blir stadig viktigere i jobbjakten. En global studie fra Adecco viser at de nye kanalene brukes p? begge sider av bordet. ? Norge henger etter, sier Guri Larsen, direkt?r i Adecco Search & Select.

Adecco publiserte for kort tid siden Global Social Recruiting Survey, en studie av mer enn 17 000 jobbs?kere og 1 500 rekrutterere i 24 land. Sosiale medier er det digitale rekrutteringsverkt?yet som forventes ? vokse raskest de neste ?rene.
Funnene i studien st?r i sterk kontrast til den norske debatten om sosiale medier i rekruttering, mener Guri Larsen, direkt?r i Adecco Search & Select.
? Nordmenn st?r fortsatt med hodet i sanden og lurer p? om det er farlig ? ha profiler p? nett. Mange er skeptiske, og debatten b?rer preg av frykt for ? gj?re feil. Er det ikke p? tide ? bli med resten av verden for ? se de digitale mulighetene?
Utbredt bruk
Rapporten viser blant annet at 7 av 10 rekrutterere bruker sosiale medier for sine daglige aktiviteter. Omtrent halvparten av kandidatene bruker de samme mediene i jakten p? sin neste jobb.
? De nye kanalene gir kandidatene mulighet til ? skille seg positivt ut i s?knadsbunken. Jeg f?r et rikt innblikk i tidligere jobber de har hatt, prosjekter de har bidratt til, og ikke minst hva tidligere kollegaer sier om dem.
Nettverket LinkedIn har f?tt mer enn 1,2 millioner norske profiler. N? er det p? tide ? ha en konstruktiv debatt om sosiale medier i profesjonell sammenheng, mener Larsen.
? Jeg vil mye heller diskutere hvordan vi kan bruke de nye mediene til ? finne rett person til rett jobb. Noe annet er ? g? baklengs inn i fremtiden, avslutter hun.
Hovedfunn:
Omtrent en tredjedel av rekrutterere innr?mmer ? ha avvist en kandidat som f?lge av informasjon personen har lagt ut p? sosiale medier.
5 av 10 jobbs?kere bruker sosiale medier i jakten p? sin neste jobb.
7 av 10 rekrutterere bruker sosiale medier for sine daglige aktiviteter.
Rekrutterere bruker sosiale medier for ? vurdere en kandidats omd?mme. De ser mest p? LinkedIn (68 %), men ogs? Facebook blir ofte vurdert (52 %).
Du kan hente Global Social Recruiting Survey-rapporten p? Adecco sine nettsider.

A to już wiesz?  - Vi m? v?ge ? endre til det bedre

For mer informasjon, kontakt direkt?r Guri Larsen p? telefon 982 04 812 eller epost [email protected].
Adecco er Norges st?rste bemanningsselskap. Vi er landsdekkende og har over 7000 medarbeidere i jobb hver dag. Adecco tilbyr midlertidige og faste stillinger i norsk n?ringsliv og offentlig sektor.

For hver enkelt jobbs?ker, er det viktig ? finne den riktige arbeidsplassen. Adecco ?nsker ? bidra til at matchen mellom bedriften og jobbs?keren blir optimal.

Artykuly o tym samym temacie, podobne tematy