Dato: 28-03-2017 13:05 CEST Opprinnelig tittel på pressemeldingen: Økt effektivitet og trivsel med emosjonell trening Kategori: , Motor Motor, biler, motorsykler Arbeidsliv Sosiale spørsmål Vitenskap, teknikk Data, telekom, IT Transport Offentlig sektor Biltrafikk Helse, sykepleie, legemiddel Samtidig som roboter og kunstig intelligens blir stadig viktigere for fremtidens bilproduksjon, trener Ford ansatte til å få bedre emosjonell intelligens.
Samtidig som roboter og kunstig intelligens blir stadig viktigere for fremtidens bilproduksjon, trener Ford ansatte til å få bedre emosjonell intelligens.
– I en tid hvor betydningen av kunstig intelligens og roboter blir stadig viktigere, er det viktig at de ansatte fokuserer på evner og muligheter som den kunstige intelligensen sliter med å kopiere. Det kan bety å forstå, motivere og samhandle med andre mennesker, sier ansvarlig for treningsprogrammet i Ford Europa, Rocio Luna.
Programmet er utformet i samarbeid med Fords forsknings- og utviklingspartner, universitetet i Aachen i Tyskland.
Emosjonell intelligens er evnen til å oppfatte og forstå hvordan egne og andres følelser og emosjoner handler, og å handle basert på denne informasjonen, forklarer Luna.
Ifølge en studie på Fords ingeniører og andre Ford-ansatte kan nettopp det å lytte, forstå og motivere kollegaer, øke arbeidseffektiviteten med så mye som 31%. Studiet viste også at det var mulig å forutse entusiasmen for et prosjekt bare ved å se på hvordan prosjektene ble ledet og kommunisert.
– Vi ønsker å trene ingeniørene til å komme bedre i kontakt med både egne og andres følelser og emosjoner. Da blir de bedre i stand til å takle en sint person som kan forårsake problemer, en blid kollega som vil samarbeide eller en stresset person som bare vil prate, sier Rocio Luna.
Ifølge professor Richard Boyatzis fra Case Western University i Ohio i USA blir ingeniører tradisjonelt sett på som individuelle bidragsytere med et sterkt fokus på tekniske ferdigheter, kunnskap og kreativitet.
– Men ingeniører jobber ikke alene. De jobber gjerne i team med ulike kunder. Evnen til å samarbeide er med andre ord viktig, sier Boyatzis.
Ford har et nettverk med ti forskning- og utviklingssentre rundt i hele verden, blant annet i Tyskland, England og Tyrkia. Her er mer enn 25 000 ingeniører ansatt. Selskapet åpnet nylig Merkenich Innovation Hub i Tyskland. Her skal ingeniørene få mest mulig frie rammer for å tilrettelegge for innovasjon.
– I mange ingeniørutdanninger gis ikke emosjonell og sosial intelligens tilstrekkelig oppmerksomhet. Samtidig viser vår forskning at hele tre av fire arbeidstakere ikke føler noe engasjement for jobben sin. Dette viser hvor viktig det er med emosjonell intelligens, sier Boyatzis. Kilde: Pressekontor Ford Motor Norge AS – PRESSEMELDING – ———— Om Ford Motor Company
Ford Motor Company er en global bilindustrileder basert i Dearborn, Michigan, USA, som produserer eller distribuerer biler på over seks kontinenter. Med ca. 166.000 ansatte og 70 fabrikker på verdensbasis inkluderer konsernet bilmerkene Ford og Lincoln. Konsernet leverer finansielle tjenester gjennom Ford Motor Credit Company. For mer informasjon vedrørende Fords produkter, vennligst besøk www.ford.no
Ford Europa er ansvarlig for å produsere, selge og vedlikeholde Ford-merkede kjøretøyer i 51 individuelle markeder og har ca. 66.000 ansatte. I tillegg til Ford Motor Credit Company inkluderer Ford Europas virksomheter Ford Customer Service Division og 22 produksjonsenheter, inklusive samarbeidsprosjekter. Den første Ford-bilen ble sendt til Europa i 1903 – samme år som Ford Motor Company ble etablert. Produksjon i Europa startet i 1911. Hashtags: # #Motor Motor, biler, motorsykler Arbeidsliv Sosiale spørsmål Vitenskap, teknikk Data, telekom, IT Transport Offentlig sektor Biltrafikk Helse, sykepleie, legemiddel Motor Motor, biler, motorsykler Arbeidsliv Sosiale spørsmål Vitenskap, teknikk Data, telekom, IT Transport Offentlig sektor Biltrafikk Helse, sykepleie, legemiddel