Arbeidsl?shet

Optimeringsvinnerne 2013

03-12-2013 11:55 Gr?nt Punkt Norge AS Glomma Papp og Coca-Cola ble vinnerne av ?rets optimeringspris under Emballasjedagene i T?nsberg, torsdag 7. november. Optimeringsprisen deles hvert ?r ut til den/eller de som i l?pet av ?ret har lagt ned det beste arbeidet for emballasjeoptimering.

2013 har v?rt et givende ?r for Glomma Papps produktutviklere, som var en av to vinnere under Emballasjedagene 2013. Da de mottok optimeringsprisen under festmiddagen i T?nsberg, hadde de allerede vunnet to Scanstar for emballasjen til Glamox? industrilamper og for et gulvdisplay utviklet for Emballasjedagenes andre store vinner ? Coca-Cola Enterprises Norge AS.

Coca-Cola Enterprises Norge AS, i T?nsberg representert ved kommunikasjonsdirekt?r Stein R?mmerud, vant prisen for den norske lanseringen av Coca-Cola sin verdensomspennende satsing ?PlantBottle?, som best?r av inntil 22,5 prosent plast laget p? biprodukter fra sukkerproduksjon og 25 prosent resirkulert PET. Juryen bed?mte at Coca-Cola f?r prisen for sin PlantBottle, ?som er et viktig bidrag for ? redusere klimautslippene og bruken av vann.?
– Normalt inng?r ikke et skifte av materialer i definisjonen av optimering. Men siden forandringen er s?pass omfattende, valgte juryen ? ta Coca-Colas materialbesparende tiltak med i vurderingen, sier DNE-direkt?r og jurymedlem Kari Bunes.
Dermed kunne NOK-leder Knut Maroni, for f?rste gang i emballasjedagenes historie, dele ut to optimeringspriser for 2013.
Den andre prisen ble utdelt p? et mer generelt og helhetlig grunnlag. Juryen begrunnet utdelingen til Glomma Papp med deres ?mange emballasjel?sninger utarbeidet i samarbeid med kundene, og for at de med det viser at de har satt optimeringsarbeidet i system.?
Glomma Papps produktutvikler Kelly Hakkebo mener strukturert arbeid og velfungerende systemer er n?kkelen for ? skape markedsledende og innovative emballasjel?sninger.
– Vi har alltid jobbet hardt, men de siste ?rene har vi f?tt bedre rutiner internt. Optimeringsarbeid er en del av hverdagen for alle som jobber med produktutvikling hos oss, men ved at vi n? har satt optimering tydeligere p? agendaen, har det gitt oss en bedre kommunikasjon om aktuelle case ogs? p? tvers av avdelingene. Dessuten har vi, gjennom utbedring av datasystemer, gjort det lettere ? arbeide kontinuerlig og rapportere inn nye l?sninger, sier Hakkebo og tillegger at m?let er ? v?re best i bransjen.
– Hvert ?r melder vi oss p? Scanstar, samtidig som vi jobber for ? komme med i den ?rlige NOK-rapporten. Vi vil v?re best p? emballasjel?sninger. Det er viktig ? v?re helt i toppen, for det er en t?ff konkurranse p? pris, samtidig som fokuset p? optimering bare blir st?rre.
Ogs? kveldens andre vinner, Coca-Cola ved Stein R?mmerud, har lovord ? komme med til Glomma Papps emballasjeutviklere. Det var Glomma Papps Knut Hildebrandt som sto bak utviklingen av Coca-Colas nye gulvdisplay, som h?stet én av to Scanstars i h?st. Gulvdisplayet ble utviklet for ? t?le overgangen fra ombruks- til gjenvinningsflasker, og fra stablede plastkasser til 96 frittst?ende halvlitersflaske eller bokser p? display.
– Det er veldig g?y ? vinne prisen samtidig som Glomma Papp, som utviklet displayet for oss etter godt samarbeid. Vi skal etterhvert ha mange display ute i butikkene, og da er det viktig med stabile og solide display som ogs? er lette ? sette opp, sier R?mmerud.
R?mmerud er ogs? godt forn?yd med at Coca-Cola sin ?PlantBottle?, f?r anerkjennelse for sin materialbesparende milj?nytte. PlantBottle er delvis basert p? biprodukter fra sukkerproduksjon og har if?lge Coca-Cola totalt spart mer enn 400 000 fat med olje p? verdensbasis siden lanseringen i 2009. I tillegg gj?r overgangen fra gjenbruk til gjenvinnbare flasker at tappeanlegget p? L?renskog sparer hele 200 millioner liter vann ?rlig.
– Dette er nok en bekreftelse p? at vi gj?r noe riktig. Vi er veldig stolte og glade for prisen. Her i Norge har vi hatt full produksjon av PlantBottle fra mai, og Coca-Cola sin visjon er at hele sortimentet p? verdensbasis skal v?re tappet p? PlantBottle innen utgangen av 2020, og da vil den totale milj?nytten komme enda klarere frem, sier R?mmerud.
Direkt?r for Den norske emballasjeforeningen, Kari Bunes, h?per ?rets vinnere vil inspirere til videre optimeringsarbeid og at utfordrerne vil melde seg i 2014.
– Vi fikk inn rundt hundre forslag i ?r, og jeg synes juryen kom frem til to rettferdige og velfortjente vinnere. Vi h?per at enda flere vil arbeide like m?lrettet og systematisk som ?rets vinnere, og at vi f?r inn enda flere optimeringseksempler neste ?r. God optimering skal bel?nnes, sier Bunes.

A to już wiesz?  Slik beholder de seniorene lenger

Foto: Per Nordberg, PackNews

N?ringslivets Emballasjeoptimeringskomité har representanter fra: Dagligvareleverand?renes Forening, Dagligvarehandelens Milj?forum AS, Den Norske Emballasjeforening (DNE), Gr?nt Punkt Norge AS, Norske B?lgepappfabrikkers Forening, Norges Colonialgrossisters Forbund, Norsk, N?ringslivets Hovedorganisasjon (NHO), Norsk Drikkekartong Informasjon og Plastindustriforbundet.

Artykuly o tym samym temacie, podobne tematy