Posten utstyrer postbudene med iPhone. En ny app erstatter en million papirark.
Posten har utviklet en ny digital rutebok for mer effektivt ? administrere 4000 budruter over hele landet. L?sningen er unik i postbransjen og vil gi postbudene en enklere arbeidshverdag.
Posten Norge leverer post til 2,3 millioner husstander og bedrifter i Norge hver dag. En halv million personer flytter hvert ?r og om lag 600 000 personer ?nsker ettersending eller oppbevaring av post n?r de er p? ferie. Frem til i dag har det meste av oppdateringer og ajourhold skjedd ved hjelp p? papir. Hvert eneste ?r skrives det ut en million ark blant annet for ? oppdatere postbudene l?pende om endringer i adresselistene. N? kan endringer skje med enkle tastetrykk.
– Med ny digital rutebok effektiviserer vi postbudenes arbeid og sikrer rask oppdatering og ajourhold av postrutene, sier konsernsjef Dag Mejdell i Posten Norge.
Brukermedvirkning
Postens IT-avdeling har utviklet den nye digitale ruteboken, mens postbudene har p?virket l?sningen ved ? definere behovet, teste den digitale ruteboken og ikke minst delta i utrulling og oppl?ring.
– Tilbakemeldingene fra postbudene er sv?rt positive. Det gir oss stor tror p? at l?sningen vil gi ?nskede resultater. M?let er at 4000 budruter skal ta i bruk den nye digitale ruteboken i l?pet av ?ret, sier Dag Mejdell.
H?y sikkerhet
Posten har lagt stor vekt p? sikkerhet i l?sningen for ? unng? at sensitiv informasjon kommer p? avveie og hindre tyveri. Postbudenes nye iPhone er ikke personlige, men knyttet opp til postrutene og programmert nettopp for den jobben budene skal gj?re p? ruta. Skulle en iPhone komme p? avveie er den verdil?s for utenforst?ende.
(foto: ?sgeir Moe)
Posten Norge AS er et nordisk post- og logistikkonsern som utvikler og leverer helhetlige l?sninger innenfor post, kommunikasjon og logistikk i Norden. Konsernet m?ter markedet med to merkevarer, Posten og Bring. Posten betjener privatkunder i det norske markedet og har ansvaret for daglig postdistribusjon og det landsdekkende salgsnettet med over 1400 salgssteder i Norge. Bring retter seg mot bedriftskunder innen post og logistikk i Norden og best?r av forretningsomr?der med ulik spisskompetanse.