Utmerkelser

Proffice AS sikrer arbeidskraft til BKK og Fjordkraft

Arbeidsgivere vil rekruttere mer i

Nesten halvparten av alle arbeidsgivere i Europa, USA og Asia vil ?ke sine investeringer i rekruttering og Employer Branding i 2010, viser en fersk unders?kelse gjort av Universum blant HR-ansvarlige i 600 virksomheter. Seks av ti arbeidsgivere tror dessuten at den ?konomiske situasjonen i 2010 blir bedre enn i 2009.
-Endringer i rekrutterings- og Employer Branding-investeringer gir ofte et tidlig varsel p? opp- og nedturer i ?konomien. Dette er et tydelig positivt signal for 2010, sier Carlo Duraturo, direkt?r for Norden i Universum.
Tallene viser at 60 prosent er positive, 35 prosent er usikre, og kun 4 prosent er negative om neste ?rs ?konomiske situasjon. Selv om et visst antall HR fagfolk fortsatt er usikre, som reflekterer forsiktighet blant noen selskaper, vil arbeidsgiverne begynne ? rekruttere igjen.
I forhold til 2009 vil rekrutteringen av nyutdannede og yrkesaktive ventes ? stige til neste ?r. 32 % tror det vil bli en ?kning i rekruttering av nyutdannede, mens 38 prosent sa at rekrutteringen vil stige blant yrkesaktive.
Unders?kelsen viser ogs? at gjennomsnittlig forventet turnover for neste ?r ventes ? ligge rundt 8,3 prosent. I forhold til 2009, hvor gjennomsnittet l? p? 7,8 prosent. P? et regionalt niv?, forventes h?yeste turnover ? v?re i Vest-Europa p? 10,9 prosent og laveste er Sentral-Europa p? 6,5 prosent. For andre regioner er prognosen fra h?yeste til laveste, 10,1 prosent for USA, 9,7 prosent for Asia og til slutt 6,8 prosent for Norden.
-Varselet om h?yere turnover kan ses p? som logiske, sier Carlo Duraturo. -Turnover er kjent for ? ?ke n?r tidene bedres og arbeidstakere t?r ? pr?ve noe nytt, og av den grunn er bedrifter spesielt i ?r bekymret for p?virkningen de negative tidene har hatt p? ansatte og p?f?lgende konsekvenser n?r tidene snur, sier Duraturo.
De 600 HR-ansavrlige ble ogs? spurt om hva de s? p? som den st?rste Employer Branding-utfordringen i 2010. S?rlig var det to ting som gikk igjen: 1) ? overvinne negativiteten som har sl?tt rott grunnet nedgangstiden og 2) Behov for ? sikre sine talenter slik at de ikke blir rappet av konkurrentene.
For ytterligere informasjon, kontakt
Carlo Duraturo, direkt?r for Norden i Universum Communications i Norge
Telefon 930 33 329
E-post [email protected]

A to już wiesz?  LO-leder Roar Fl?then i Kina: Vil ha norske bedrifter som p?drivere

Artykuly o tym samym temacie, podobne tematy