Utnevnelser

Selvsensur i sosiale medier viktig for arbeidss?kere

25-05-2011 12:22 Kelly Services Kelly Services, 25. mai 2011 :: 25 % av Norges befolkning g?r online i jakten p? nye utfordringer, men er samtidig nerv?se for at personlig innhold p? sosiale nettverkssider kan skade karrieren. Mange sensurerer bevisst sine profiler for at det ikke skal p?virke arbeidsforholdet.

Kelly Services, 25. mai 2011 :: 25 % av Norges befolkning g?r online i jakten p? nye utfordringer, men er samtidig nerv?se for at personlig innhold p? sosiale nettverkssider kan skade karrieren. Mange sensurerer bevisst sine profiler for at det ikke skal p?virke arbeidsforholdet.
Dette viser ferske tall fra den ?rlige arbeidslivsunders?kelsen ?Kelly Global Workforce Index? gjennomf?rt av rekrutteringsselskapet Kelly Services. Unders?kelsen omfatter 97 000 respondenter i 30 land, inkludert ca 1 600 i Norge.
I f?lge unders?kelsen skaffet flertallet av de spurte (28 %) sin siste jobb via rekrutteringsselskap, mens 23 % av respondentene sier de sikret jobben gjennom online stillingsannonser. 18 % sier de fikk direkte henvendelse fra sin n?v?rende arbeidsgiver og 13 % fikk tips via venner og bekjente. Kun 2 % sier de fikk jobb via sosiale medier.
Til tross for at en s? lav prosentandel fikk sin n?v?rende jobb gjennom sosiale medier, sier 2 av 10 at de bruker nettverk som LinkedIn, Facebook og Twitter aktivt for ? skaffe seg informasjon om og holde seg oppdatert p? arbeidsmarkedet.
Unders?kelsen, som ble gjennomf?rt i perioden oktober 2010 til januar 2011, viser generelt en h?y aktivitet p? sosiale medier, men ogs? en frykt for at innhold p? disse sidene skal kunne bli brukt mot dem i jobbsammenheng. Mer enn en tredjedel av de spurte innr?mmer bevisst ? redigere innholdet p? sine sosiale nettverkssider for ? unng? at dette skal bli trukket frem i en eventuell jobbs?kerprosess eller forfremmelse.
? Vi ser en klar trend p? at bruken av sosiale medier blir mer og mer vanlig i jobbs?kerprosessen, bl.a. fordi man her kan spesifisere s?ket n?yaktig inn p? den jobben man ?nsker, og ogs? den bedriften eller organisasjonen man vil jobbe i, sier Turid Momyr, adm. direkt?r i Kelly Services.
? Stadig flere arbeidsgivere bruker Facebook, Twitter, LinkedIn og ikke minst blogger n?r de skal sjekke bakgrunnen til dem som ansettes. Det er selvsagt derfor viktig ? v?re aktiv og synlig i grupper som er innenfor relevante fag? eller interesseomr?der, men jeg anbefaler samtidig ? ha et bevisst forhold til informasjonen som legges ut p? nett, og dermed hvilke digitale spor man legger igjen, sier Momyr.
Resultater fra unders?kelsen i Norge:
LinkedIn er helt klart den mest popul?re nettverkssiden for jobbs?k blant samtlige aldersgrupper i unders?kelsen. Hele 57 % i alderen 30?47 ?r, 56 % i alderen 48?65, og 47 % i alderen 18?29 sier de foretrekker LinkedIn n?r de skal lete etter jobb.
18 % av respondentene sier de er bekymret for at innhold fra sosiale medier skal ha negativ innvirkning p? deres karriere.
26 % av aldersgruppen 18?29 ?r mener at det ? v?re aktiv i sosiale medier er viktig for ? sikre karriereutvikling. Til sammenligning sier 22 % av aldersgruppen 30?47 og 19 % av aldersgruppen 48?65 det samme.
36 % av respondentene sier arbeidsgiver har retningslinjer som styrer bruken av sosiale medier i arbeidstiden
De mest aktive brukerne av sosiale medier til jobbs?king finner vi i Oslo (18 %), etterfulgt av Lillestr?m og Trondheim (16 %), og deretter Bergen og Stavanger (11 %)
Sammenlignet med mange andre land i unders?kelsen er det f? i Norge som benytter sosiale medier til jobbs?king (15 %). Hele 49 % i Indonesia og 44 % i S?r?Afrika at det benytter sosiale medier n?r de skal s?ke jobb. I Skandinavia er bruken noe mer beskjeden, med henholdsvis 23 % i Danmark og 17 % i Sverige. Overraskende mange nordmenn (66 %) f?ler at det ikke er s? viktig ? v?re til stede i sosiale medier i jobbs?kersammenheng. Ellers i unders?kelsen er det kun i Puerto Rico (73 %), Frankrike (72 %), Portugal (71 %), UK (70 %) og Ungarn (68 %) hvor enda f?rre mener en slik tilstedev?relse er viktig.
Til tross for stadig stigende popularitet, bruker majoriteten (74 %) av de spurte under en time daglig p? sosiale medier. 10 % bruker ikke noe tid i det hele tatt, og kun 16 % sier de bruker en time eller mer hver dag.
? Det er tydelig at sosiale nettverk har endret den tradisjonelle jobbs?kingen og m?ten folk engasjerer seg i samtaler rundt jobbmuligheter p?. Det er blitt mye enklere ? komme i kontakt med arbeidsgivere, og ogs? med andre i samme situasjon som seg selv. Men ? som ved enhver annen ny teknologi ? man m? l?re seg b?de de positive og negative effektene, og selvsagt opptre fornuftig i sin tilstedev?relse i disse mediene, avslutter Momyr.
For mer informasjon, kontakt Kelly Services Norge, ved adm. direkt?r, Turid Momyr, telefon 23 23 86 00, mobil 90 17 87 10, eller e?post [email protected]
Fakta om unders?kelsen
Kelly Global Workforce Index er en ?rlig, verdensomspennende unders?kelse blant arbeidstakere som avsl?rer meningene rundt jobb og arbeidsliv sett fra et generasjonsperspektiv. Omkring 97 000 arbeidstakere fra Europa, Nord?Amerika og Asia?Stillehavsomr?det har svart p? unders?kelsen, og resultatene presenteres kvartalsvis.
I 2009 ble Kelly Services tildelt MarCom Gold Award for Kelly Global Workforce Index i Research / Study
kategorien. I 2010 vant unders?kelsen MarCom Platina Award. Mer informasjon om unders?kelsen p? www.kellyservices.com

A to już wiesz?  Bogpublikation

Om Kelly Services
Kelly Services Inc. (NASDAQ: KELYA, KELYB) er en av verdens ledende akt?rer innen fleksibel bemanning, og tilbyr et omfattende spekter av rekrutterings? og bemanningsl?sninger, inkludert b?de midlertidig arbeidskraft og fulltidsansatte, outsourcing? og andre HR?tjenester. Selskapet formidler ?rlig arbeid til over en halv million mennesker innen en rekke bransjer verden over, og omsatte i 2010 for 5 milliarder USD. For mer informasjon, se www.kellyservices.no

Artykuly o tym samym temacie, podobne tematy