L?nn

Sjefer misoppfatter hvorfor ansatte slutter

Sjefer misoppfatter hvorfor ansatte slutter
De fleste sjefer tror at ansatte slutter fordi de oppn?r bedre l?nn andre steder, men i f?lge Enterprise Feedback Management spesialistene i QuestBack er dette

De fleste sjefer tror at ansatte slutter fordi de oppn?r bedre l?nn andre steder, men i f?lge Enterprise Feedback Management spesialistene i QuestBack er dette langt fra sannheten og noe som b?r endre m?ten virksomheten gjennomf?rer sluttintervjuer p?.
De fleste ledere finner det vanskelig ? f? ?rlige tilbakemeldinger om hvorfor ansatte som slutter velger ? forlate virksomheten. Et sluttintervju kan gi gode innspill, men mange ansatte ?nsker ikke ? ta opp negative saker ansikt til ansikt med sjefen.
I en stor sp?rreunders?kelse hvor 19000 personer ble spurt oppga 88 % at ?rsaken til at man sluttet var alt annet enn ?konomisk. I samme unders?kelsen trodde 89 % av lederne at ?rsaken til at medarbeiderne sluttet var ?konomisk.
– Det vi kan lese ut av denne unders?kelsen er at de fleste ledere ikke aner hvorfor noen slutter. Det trenger ikke v?re noe problem, men om en er interessert i leder- og forretningsutvikling s? er det veldig interessant ? kartlegge ?rsakene til hvorfor folk sier opp, sier Allan Slotta-Andreassen, Managing Partner i QuestBacks eget konsulentselskap.
Exit-m?linger kan gi svar
Stadig flere velger ? gi ansatte som slutter muligheten til ? evaluere arbeidsforholdet online. P? den m?ten kan de komme med ?rsaker til oppsigelsen uten ? risikere konfrontasjon med leder eller andre ansikt til ansikt.
– Anonymitet og avstand kan ofte v?re viktig for ? svare ?rlig p? f?lsomme temaer, men det mest interessante er at ved ? standardisere slike evalueringer kan virksomheten aggregere informasjonen og se et litt st?rre bilde. Det kan gi viktige signaler til dem som jobber strategisk med medarbeidertilfredshet og lederutvikling, avslutter Slotta-Andreassen.
QuestBack har maler b?de for Exit-evaluering og Entry-evaluering.
Om QuestBack
QuestBack AS tilbyr webbaserte tjenester for relasjonsutvikling gjennom innhenting, analyse og oppf?lging av forretningskritisk informasjon. QuestBack er et norsk selskap med kontorer i totalt 19 land. Hovedkontoret ligger i Oslo. Selskapet betjener i dag over 5000 kunder p? tvers av alle bransjer og industrier.

A to już wiesz?  Ny kommunikasjons- og markedssjef i Redningsselskapet

Artykuly o tym samym temacie, podobne tematy