Utmerkelser

Statoil og Siemens tester ut ny vindturbin teknologi

?konomisk nedtur skaper selvstendige

Oslo, 11. mai 2010 – Norges ?konomiske nedgangstider har provosert fram en ny generasjon av gründere. En av fem respondenter i en unders?kelse gjennomf?rt av Kelly Services beskriver seg selv som „selvstendig n?ringsdrivende?, og resten som er mer enn halvparten av de spurte, uttrykker et ?nske om ? arbeide mer uavhengig.
Resultatene er en del av Kelly Global Workforce Index som er gjennomf?rt blant ca 134 000 mennesker i hele verden, og mer enn 2 000 her i Norge.
Unders?kelsen viser ogs? at en av seks respondenter vil starte sin egen virksomhet, med generasjon Y (alderen 18-29) som de mest entusiastiske i forhold til ? starte en kommersiell virksomhet.
Hvem er selvstendig n?ringsdrivende
De fleste av de selvstendig n?ringsdrivende – ogs? kjent som uavhengige kontrakt?rer eller frilansere ? er i hovedsak i gruppen generasjon X (alderen 30-47) og ?baby boomers? (alderen 48-65), og det er flest menn.
Administrerende direkt?r i Kelly Services Norge, Carl-Fredrik Bjor, sier: – Mange av dem som mistet jobben som f?lge av den globale ?konomiske finanskrisen ser n? muligheten som uavhengige kontrakt?rer, frilansere og konsulenter. I dag er det flere mennesker som tar ansvar for sin egen karriere og starter selvstendig n?ringsvirksomhet som en m?te ? oppn? personlig og profesjonell suksess p?.
Resultatene av unders?kelsen i Norge avsl?rer:
20 prosent av deltakerne i unders?kelsen er for tiden selvstendig n?ringsdrivende og best?r av 22 prosent fra generasjonen ?baby boomers?, 21 prosent fra generasjon X og 18 prosent fra generasjon Y. Derimot ser man at USA er p? topp hvor hele 34 prosent av de som er i arbeid driver en form for selvstendig n?ringsvirksomhet. P? bunn finner man Frankrike hvor kun 5 prosent av befolkningen gj?r det samme. Irland er p? topp i Europa med 25 prosent selvstendig n?ringsdrivende.
Hovedtyngden av respondentene som ikke vil starte selvstendig n?ringsvirksomhet sier at de ikke ?nsker dette p? grunn av usikkerhet om inntekt (38 %), mangel p? ferdigheter (20 %), og risikoen for ? mislykkes (19 %).
Mer enn en tredjedel av ?baby boomers? (39 prosent) tror at egne ferdigheter vil v?re tilstrekkelig for ? gj?re det godt som selvstendig n?ringsdrivende sammenlignet med 36 prosent fra generasjon X og 23 prosent fra generasjon Y.
Mer enn en fjerdedel av respondentene tror det vil v?re stort behov i markedet for deres individuelle ferdigheter (28 %).
17 prosent av respondentene har tenkt ? starte en virksomhet best?ende av 20 prosent ansatte fra generasjon Y, 15 prosent fra generasjon X og 9 prosent fra gruppen ?baby boomers?.

A to już wiesz?  Arbeidskraftunders?kelsen. Tilleggsunders?kelse om funksjonshemmede, 4. kvartal 2009

Outsourcing tjener de selvstendige
En ettersp?rsel av selvstendig n?ringsdrivende faller sammen med en trend om outsourcing av ikke-kjernefunksjonene. Det har resultert i at mange bedrifter reduserer sine faste ansatte og skaper nye muligheter for selvstendig n?ringsdrivende og frilansere.
Sett fra et generasjonsperspektiv, er det en tydelig trend at yngre arbeidstakere er mer entusiastiske enn sine eldre kolleger i ? investere i en mer fleksibel hverdag og gründervirksomhet.
5 bransjer skiller seg ut
Ingeni?rer, forskere, farmas?yter, it-konsulenter og utdanningspersonale er de bransjer hvor det finnes h?yest konsentrasjon av selvstendig n?ringsdrivende.
– Resultatene fra unders?kelsen v?r viser en ?kning i antall personer som enten er engasjert i eller planlegger en form for gründeraktivitet. Til tross for usikkerheten som kan v?re knyttet til egen drift, er ideen om ? flytte ut av det tradisjonelle arbeidsforholdet attraktiv for de som ?nsker fleksibilitet gjennom ? jobbe for seg selv,” sier Bjor.
For mer informasjon, vennligst kontakt Kelly Services Norge, ved
Administrerende direkt?r, Carl-Fredrik Bjor, p? telefon 23 23 86 00, mobil 950 98 720, eller
e-post [email protected].
eller
Direkt?r, HR & Service, Turid Momyr, p? telefon 23 23 86 00, mobil 90 17 87 10, eller
e-post [email protected].
Eventuelt, for videreformidling av kontakt:
Arctic Public Relations AS, ved Paal Espen Hambre, telefon 21 55 42 00, mobil 414 01 414, eller
e-post [email protected]

Artykuly o tym samym temacie, podobne tematy