Kelly Services, 16. mars 2011 :: Nordmenn flytter gjerne p? seg for ? f? dr?mmejobben. Det viser ferske tall fra den ?rlige arbeidslivsunders?kelsen ?Kelly Global Workforce Index? gjennomf?rt av rekrutteringsselskapet Kelly Services. Unders?kelsen omfatter 97 000 respondenter i 30 land, inkludert ca 1 600 i Norge.
I f?lge unders?kelsen er mer enn halvparten av norske arbeidstakerne villige til ? flytte p? seg for ? f? den rette jobben, og da gjerne til et annet land eller kontinent.
De mest mobile finner vi i aldersgruppen 18-29 ?r, hvor 38 % sier de gjerne flytter p? seg. Til sammenligning er flyttevilligheten i aldersgruppen 30-47 ?r og 48-65 ?r, henholdsvis 27 og 18 %.
Unders?kelsen avdekker ogs? at store deler av befolkningen opplever at de jobber under s?kalte utradisjonelle arbeidsvilk?r, med ugunstige arbeidstider, lange arbeidsdager, flere jobber, eller med utstrakt reisevirksomhet.
? I mange bransjer ser vi at det blir mer og mer vanlig ? flytte p? seg for ? f? jobb, sier Turid Momyr, administrerende direkt?r i Kelly Services Norge. ? Mange ?nsker nye opplevelser og nye utfordringer gjennom ? flytte p? seg, i alle fall for noen ?r. Innenfor enkelte segmenter er det vanlig ? g? p? tvers av grenser p? jakt etter de beste kandidatene, noe som igjen betyr st?rre karrieremuligheter for de som betrakter hele verden som sin potensielle arbeidsplass, fortsetter Momyr.
Resultater fra unders?kelsen i Norge viser at s? mange som 58 % av de spurte er villige til ? flytte om dr?mmejobben befinner seg et annet sted. 29 % sier at de kun kunne tenke seg ? flytte innenfor Norge, men en like stor andel (29 %) sier at de gjerne ogs? flytter til et annet land.
Av de som ikke har noe i mot ? flytte utenfor Norges grenser, sier 51 % at de godt kunne tenke seg ? jobbe et annet sted i Europa, og verdensdelen utpeker seg dermed som en klar favoritt blant norske globetrottere. Deretter f?lger Nord-Amerika (19 %), Asia (9 %), S?r-Amerika (3 %), Afrika (3 %), og til slutt Midt-?sten (2 %).
? Kompetanse som en gang i tiden var spesifikk for enkelte regioner eller land, er n? ? finne stort sett over alt, og mobilitet er blitt et viktig element i folks karriereutvikling. I raskt voksende sektorer som teknologi, vitenskap, finans og helse er det stor global ettersp?rsel, og personer som er villige til ? flytte p? seg kan nyte godt av ulike goder og muligheter som dette gir, avslutter Momyr.
Resultater fra unders?kelsen i Norge:
38 % av aldersgruppen 18-29 ?r er forberedt p? ? reise utenlands for den rette jobben, sammenlignet med 27 % av aldersgruppen 30-47 og 18 % av aldersgruppen 48-65. Menn er ogs? mer villige til ? flytte p? seg enn kvinner.
De som jobber i service- og ingeni?ryrker er mest forberedt p? ? flytte til et annet land for ? f? seg jobb (42 % og 38 %).
Hovedfaktoren som hindrer folk fra ? flytte utenlands er ?familie og venner? (77 %), etterfulgt av kostnadene ved ? flytte (7 %), spr?kbarrierer (6 %), og kulturelle forskjeller (3 %).
Villigheten til ? flytte til et annet kontinent bunner f?rst og fremst i selve ?opplevelsen?, ikke n?dvendigvis i ?nsket om ? flytte permanent. 63 % sier de er forberedt p? ? bo utenlands i en periode p? 3 ?r eller kortere.
Mer enn en fjerdedel (27 %) sier de jobber under ?utradisjonelle arbeidsvilk?r?. Av disse svarer flesteparten at de har lange arbeidsdager (29 %), fulgt av ugunstige arbeidstider (27 %), flere jobber (17 %), bor borte fra hjemmet (11 %), eller har utstrakt reisevirksomhet (10 %).
38 % av de som arbeider under ?utradisjonelle arbeidsvilk?r? tror de kan fortsette med dette i inntil ett ?r, mens en tredjedel sier at de kan fortsette p? ubestemt tid.Fakta om unders?kelsen
Kelly Global Workforce Index er en ?rlig, verdensomspennende unders?kelse blant arbeidstakere som m?ler meninger om jobb og arbeidsliv ut fra et aldersperspektiv. Omkring 97 000 arbeidstakere fra Europa, Nord-Amerika og Asia-Stillehavsomr?det har svart p? unders?kelsen, og resultatene presenteres kvartalsvis.
I 2009 ble Kelly Services tildelt MarCom Gold Award for Kelly Global Workforce Index i Research / Study kategorien. I 2010 vant unders?kelsen MarCom Platina Award.
Mer informasjon om unders?kelsen p? www.kellyservices.com
Om Kelly Services
Kelly Services Inc. (NASDAQ: KELYA, KELYB) er en av verdens ledende akt?rer innen fleksibel bemanning, og tilbyr et omfattende spekter av rekrutterings- og bemanningsl?sninger, inkludert b?de midlertidig arbeidskraft og fulltidsansatte, outsourcing- og andre HR-tjenester. Kelly Services sysselsetter 530 000 personer hvert ?r, og omsatte i 2010 for 5 milliarder USD.
Kelly Services i Norge har kontor i Oslo, Lillestr?m, Bergen, Trondheim, Stavanger, Kristiansand og Sarpsborg. Selskapet ble utnevnt Gaselle to ?r p? rad i 2008 og 2009. Kelly Servcies har daglig ca 1 500 konsulenter ute i arbeid, og gjennomf?rer hvert ?r mer enn 1 000 rekrutteringsoppdrag til faste stillinger. For mer informasjon, se www.kellyservices.no