IBMs globale topplederstudie for 2012 avdekker at sosiale medier blir den nest viktigste kanal for kundekontakt fremover, kun sl?tt av personlige m?ter. Bruken vil vokse med 256 % i l?pet av de neste 3-5 ?rene.
IBMs 2012 CEO study ?Leading through connections? baserer seg p? ansikt-til-ansikt intervjuer med 1700 toppledere i mer enn 64 land og i 18 bransjer. Unders?kelsen gjennomf?res annet hvert ?r og gir en god indikasjon p? hvilke utfordringer og muligheter ledere i b?de offentlige og private organisasjoner ser fremover.
Hovedfunn:
I dag er sosiale medier den minst benyttede kanal for kundekontakt. Kun 16 % bruker slike kanaler aktivt for ? ha dialog med kundene. I et 3-5 ?rs perspektiv forventer 57 % av respondentene at sosiale medier vil ta over som den viktigste kanalen for ? n? kunder, kun sl?tt av personlig kontakt. Dette representerer en vekst p? 256 % og g?r hovedsakelig p? bekostning av tradisjonelle medier, som ser en tilbakegang p? 61 %.
I en raskt skiftende verden er det vanskelig ? planlegge for den kompetansen som vil v?re kritisk for organisasjonen de n?rmeste ?rene. Derfor legger lederne til rette for intern kunnskapsutveksling, slik at man f?r en l?rende og dynamisk organisasjon som raskere tilpasses endringer. 52 % vil ?ke fokuset p? intern samhandling fremover. De vil ogs? i st?rre grad legge til rette for partnerskap og samhandling med eksterne partnere. Mens halvparten av topplederne planla strategiske partnerskap i 2008, vurderer n? over to tredjedeler nye allianser.
Teknologi er den faktoren som lederne anser vil p?virke organisasjonene mest i tiden som kommer (71 %) – foran faglig kompetanse (69) % og markedsfaktorer (68%). Teknologiske nyvinninger har p? kort tid skapt nye vinnere i markedet og drevet andre til konkurs.
Topplederne anser evner som samarbeid (75%), kommunikasjon (67 %), kreativitet (61 %) og fleksibilitet (61 %) som de viktigste egenskapene hos sine ansatte for ? lykkes i en kompleks verden i rask endring.
Verden er n? mer digital, mobil og fylt med mer sensorer enn noensinne, noe som skaper en enorm datavekst. De mest suksessfulle bedriftene i unders?kelsen er dobbelt s? gode til ? trekke ut innsikt fra sine datasett, sammenlignet med de minst suksessfulle.
Last ned og se komplett studie her