– Det er ikke riktig at loven hindrer kontantfrie busser. Dette handler kun om politisk uvilje, sier forbundsleder Svein Fur?y i YTF. Han er provosert over at Samferdselsdepartementet er likegyldig til sj?f?renes sikkerhet. YTF stiller ogs? sp?rsm?l ved at NHO Service n? motarbeider det NHO Transport har st?ttet opp om i flere ?r, nemlig kontantfrie busser.
– N?r NHO Service krever kontanter i bussene, er det viktig ? merke seg at deres egen medlemsbedrift Nokas AS st?r klar til ? promotere sitt eget produkt som l?sning for kontanth?ndtering i bussene, sier forbundsleder i YTF, Svein Fur?y.
NHO Service hevder ut i fra et brev fra Samferdselsdepartementet(SD) at kontanter i bussene m? best?. ? Dette er feil. Kontanter kan fjernes s? lenge det er tilstrekkelige utsalgssteder i omr?det, sier forbundsleder Svein Fur?y. NHO Transport, som organiserer busselskapene, og YTF har i flere ?r st?tt sammen i kravet om kontantfrie busser.
Samferdselsdepartementet vurderer ikke sj?f?rens sikkerhet n?r de godtar NHO Service sitt krav om kontanter. ? Sj?f?rene fortjener ikke ? v?re redd p? jobb. Senest i helgen h?rte jeg om en sj?f?r som hver dag f?r truende sp?rsm?l om hvor mye penger hun har i bussen. Hun er redd for at hun en dag ikke f?r komme hjem til ungene sine, og dette er ikke levelige arbeidsforhold i Norge i dag, sier Fur?y, som mener vi m? benytte den teknologien som finnes for ? unng? slike situasjoner.
NHO Service p?peker at kontanter etter loven m? best? som betalingsmiddel. Det er ingen motsetning mellom dette og YTFs forslag om ? fjerne kontant betaling fra bussene. Billetter kan kj?pes kontant p? utsalgssteder n?r holdeplassene. Automatiske billettautomater og utsalgsavtaler med kiosker og butikker vil kunne sikre fortsatt mulighet for kontant betaling. I tillegg kan billetter kj?pes p? mobilen og p? nettet.
Loven krever ikke at en skal kunne betale kontant p? ethvert sted tjenesten ytes, men p? selgerens forretningssted. Justisdepartementet har i uttalelse til forbrukerr?det av 2013-04-08 nr. 3390/12 gitt anvisning p? at det avhenger av en helhetsvurdering, hvor blant annet ?vrige betalingsmuligheter er relevant moment.
YTF er ikke enig i at lovverket hindrer kontantfrie busser. Det er snarere et prioriteringssp?rsm?l om myndighetene vil bidra til ? sikre tilgjengelige l?sninger for publikum p? andre m?ter.
Fur?y, som selv har kj?rt buss i mange ?r vet hvordan det er ? v?re redd for pengeveska. Han h?per passasjerene ser n?dvendigheten av de nye m?tene ? kj?pe billettene p?, for ? sikre b?de sj?f?ren og seg selv.
? Det er leit at Samferdselsdepartementet nedprioriterer sj?f?renes sikkerhet.
Hvem tar regningen?
? NHO Service foresl?r i stedet billettautomater p? buss. I Aarhus i Danmark har de fors?kt et slikt system. Dette har ikke fungert, til tross for en prislapp p? over 30 millioner kroner. – Hvem skal ta seg av denne regningen i Norge, sp?r Fur?y. Slik anbudene fungerer i dag, har ikke busselskapene selv penger til ? investere i dette selv om de ?nsker sj?f?rens beste. ? Vi krever at det blir bevilget nok midler til ? gjennomf?re tiltak som sikrer sj?f?ren og passasjerene, sier Fur?y.
Ogs? andre sikkerhetstiltak m? gjennomf?res. Slik bussene er utformet ut i fra kravene fylkeskommunen setter i anbudsdokumentene, sitter sj?f?ren lavt og usikret. Mange busser har ikke kameraer som fungerer, og dette er et viktig preventivt tiltak.
? I tillegg til ? fjerne kontanter b?r sj?f?rene f? praktisk kursing i konflikth?ndtering, l?ftede seter slik at de sitter over passasjerene og en halv vegg i plast som beskyttelse ved f?rersete, sier Fur?y. Kamera og kontantfrie busser er forel?pig de eneste tiltakene som vil sikre b?de passasjer og sj?f?r.
Yrkestrafikkforbundet er en landsomfattende partipolitisk uavhengig fagorganisasjon. Forbundets oganisasjonsomr?de er alle ansatte i bedrifter som driver transport av personer og/eller gods, samt ansatte i bedrifter som har tilknytning til slik virksomhet.