Arbeidsl?shet

Unge festivalgjengere tar stadig st?rre milj?ansvar

Unge festivalgjengere tar stadig st?rre milj?ansvar
28-06-2013 14:58 Gr?nt Punkt Norge AS Oslo: Nesten 100 000 ?lglass og 9,5 tonn kartong og papp ble samlet inn under Hovefestivalen i fjor. N? g?r festivalledelsen nye veier for ? spare milj?et.

? Norske festivaler blir stadig flinkere til ? kildesortere. Jo bedre det legges til rette for dette, desto flinkere blir festivaldeltakerne, sier daglig leder i Gr?nt Punkt Norge, Jaana R?ine.
Hovefestivalen er en av flere festivaler i Norge med sterkt milj?engasjement. Milj?koordinator Fredrik Eive Refsli jobber stadig fram nye, konkrete milj?tiltak. Dette har blant annet resultert i omfattende panteordninger, konkurranser som stimulerer til avfallssortering, utleie av campingstoler, servering av ?kologisk mat og en materialgjenvinningsgrad p? 40 prosent. I ?r skal festivalen i Arendal fors?ke en ny ordning der du ogs? kan f? pant for ? levere teltet ditt.
Tiltak fremfor prat
? Vi er opptatt av konkrete tiltak fremfor prat, og har l?rt mye av hvordan ?yafestivalen jobber for milj?et. I milj?bodene v?re kan publikum levere inn ?lglass, pappesker og b?rebrett mot pant. I tillegg f?r de som samler inn en hel pose sortert avfall snurre p? lykkehjulet v?rt, der du kan vinne b?de matbonger, t-skjorter, b?tturer og omvisning backstage, forteller Refsli.
Han er opptatt av bedre og gr?nnere alternativer, fremfor forbud. Derfor har festivalen startet utleie av campingstoler laget fra gamle paller i h?p om at folk lar aluminiumsklappstolen ligge hjemme.
? I 2011 leide vi ut 96 stoler. I fjor mer enn doblet vi antallet til 268. Den trenden har jeg tro p? at skal fortsette, sier milj?koordinatoren.
Stadig flinkere
Gr?nt Punkt erfarer at det er store utfordringene med avfall som kastes n?r folk er p? farten. Hovefestivalen har lenge jobbet med ? ?ke publikums milj?bevissthet ikke bare p? selve festivalen, men ogs? p? campen. Dette har blant annet resultert i en campkonkurranse der ett av de viktigste vinnerkriteriene er ? kildesortere s?pla si og holde det ryddig p? sitt eget omr?de. I ?r har festivalen ogs? inng?tt et samarbeid med Natur og Ungdom. De stiller med frivillige som st?r for panteordningen og rydder omr?det.
? B?de ?ya og Hove er festivaler som g?r foran som et godt eksempel. Begge har igangsatt tiltak som er viktige for en festivals milj?troverdighet og ikke minst ? formidle til unge at kildesortering er viktig, avslutter Jaana R?ine.
(Pressenytt)

A to już wiesz?  G?R FOR GULL IGJEN

Hovefestivalens avfallspolitikk:
Mest mulig skal materialgjenvinnes.
l kildesorteres.?
Vil spre kunnskap om milj?nytten av kildesortering.
Frivillige fra Natur og Ungdom s?rger for ? holde festivalomr?det ryddig og drifter panteordningene.
Drives av 100 % milj?vennlig kraft med opprinnelsesgaranti.
40 prosent av avfallet ble materialgjenvunnet i 2012. Det betyr at det ble brukt til ? lage nye produkter. Resten av avfallet ble energiutnyttet til fjernvarme.
Hovefestivalens milj?tips
P?lm milj?vennlig! Festivalen har tilrettelagt campen og festivalomr?det for kildesortering ved ? ha mange og synlige milj?boder. Der kan du levere det sortere avfallet ditt og f? betalt for det.
Reis milj?vennlig! Bus og tog er fint! Sykkel enda finere.
Spis milj?vennlig! Husk ? velge ?kologisk mat, og gr?nnsaker fremfor kj?tt. Engangsgriller er strengt forbudt, og erstattet med egne grillomr?der.
Sitt milj?vennlig! Dropp aluminiumsklappstolen og lei en milj?vennlig campingstol. Du f?r tilbake depositumet n?r du leverer stolen tilbake.
Gr?nt Punkt Norge:
Gr?nt Punkt Norge sikrer finansiering av returordninger for plast-, metall- og glassemballasje, emballasjekartong, drikkekartong og b?lgepapp.
Selskapet drifter ogs? returordningene for plastemballasje og drikke- og emballasjekartong.
Gr?nt Punkt Norge eies av materialselskapene, og er et nonprofit-selskap med m?l om ? f? alle med p? n?ringslivets emballasjedugnad.
Bildetekst 1:
ALT SORTERES: Hovefestivalen er en festival som sorterer alt produksjonsavfallet. I de mange milj?bodene p? festivalomr?det f?r publikum pant p? sortert avfall. Foto: Hovefestivalen
Bildetekst 2:
M? V?RE LETT TILGJENGELIG: For at flere forbrukere skal kildesortere n?r de er p? farten, m? virksomhetene legge til rette for det. Tydelig merking og kort avstand til stasjonene er en viktig forutsetning, mener daglig leder Jaana R?ine i Gr?nt Punkt. Foto:
Bildetekst 3:
Bildetekst 4: Fredrik Eive Refsli. Foto: Hovefestivalen
Kontaktperson:
Gr?nt Punkt Norge, kommunikasjonssjef Kari-Lill Lj?stad, 95 06 38 05
Denne artikkelen er skrevet av Pressenytt for Gr?nt Punkt. Pressenytt har redaksjonelt ansvar for innholdet i artikkelen.

A to już wiesz?  Invitasjon til verdenspressen fra Solan Gundersen

Gr?nt Punkt Norge AS sikrer og administrerer finansiering av returordningene for plast-, metall-, og glassemballasje, emballasjekartong, drikkekartong og b?lgepapp. I tillegg drifter Gr?nt Punkt Norge AS innsamling og gjenvinning av plastemballasje, emballasjekartong og drikkekartong p? vegne av Plastretur AS og Norsk Returkartong AS.

Artykuly o tym samym temacie, podobne tematy