Utmerkelser

Vi er lei av status quo!

Finanskrisen har gitt mer lojale

Oslo, 10. Mars 2010 – Finanskrise og ?konomisk usikkerhet har f?rt til at mer enn en tredjedel av norske arbeidstakere er mer lojale til sine arbeidsgivere enn tidligere, avsl?rer en verdensomspennende arbeidslivsunders?kelse utf?rt av bemanningsselskapet Kelly Services.
Unders?kelsen, kalt Kelly Global Workforce Index, innhentet synspunktene til rundt 134.000 arbeidstakere rundt om i verden, inkludert cirka 2.000 i Norge, og ble utf?rt mellom oktober 2009 og slutten av januar i ?r. Blant funnene avsl?res blant annet at 35 prosent av norske arbeidstakere mener finanskrisen har gjort de mer lojale til sine arbeidsgivere. P? samme sp?rsm?l svarer fire prosent at de er mindre lojale, mens 61 prosent svarer at krisen ikke har gjort noen forskjell.
De arbeidstakerne som er mer lojale mot sine arbeidsgivere, tilskriver forandringen til aktiv og god kommunikasjon fra ledelsen. De som er mindre lojale sier d?rlig kommunikasjon, l?nn og ledelse er viktige grunner.
Innvirkningen av ?konomisk usikkerhet er st?rst blant de eldre arbeidstakerne (48 til 65 ?r), der 38 prosent sier de er blitt mer lojale, sammenlignet med 36 prosent av de mellom 18 og 19 ?r og 33 prosent av de mellom 30 og 47 ?r.
Overraskende nok er ikke l?nn den viktigste grunnen til at en arbeidstaker vil f?le seg mer lojal enn tidligere. P? sp?rsm?let om ?hvilken faktor ville gjort deg mer forpliktet eller engasjert i jobben,? oppgir kun 14 prosent at h?yere l?nn eller bedre goder er avgj?rende. Henholdsvis 35 og 31 prosent svarer ?mer interessant / utfordrende jobb? og ?mer eller forbedret jobboppl?ring? som de to viktigste grunnene.
Administrerende direkt?r i Kelly Services Norge, Carl-Fredrik Bjor, mener bedrifter som har kommunisert ?pent og effektivt om virksomhetens ?konomiske situasjon og som har jobbet hardt og m?lrettet med ? passe p? sine ansatte har f?tt forsterket tillit, noe som vil v?re en viktig fordel etter hvert som ?konomien forbedres.
– Det er vanskelig ? opprettholde engasjementet blant de ansatte midt i et ?konomisk tilbakeslag, men mange bedrifter klarer ? holde dem fokuserte og motiverte, sier Bjor. ? N?kkelen til dette inneb?rer b?de bel?nning og utfordringer. Betingelser er selvsagt et viktig element, men det er ikke det eneste, og ikke engang det viktigste, sier han.
Resultatene fra den norske delen av unders?kelsen viser i tillegg at:
63 prosent av de spurte svarer i gjennomsnitt at de f?ler seg ?fullstendig forpliktet? til sin n?v?rende arbeidsgiver og svarene varierer fra 75 prosent blant de mellom 48 og 65 ?r, 66 prosent for de mellom 30 og 47 til 59 prosent for de mellom 18 og 29 ?r.
Majoriteten av de norske respondentene (58 prosent) mener hjemmekontor eller muligheten til ? jobbe borte fra arbeidsplassen ikke er en attraktiv faktor for ? bli hos n?v?rende arbeidsgiver. Bare syv prosent svarer ?sv?rt viktig.?
P? sp?rsm?let om hvor viktig et selskaps omd?mme er n?r en arbeidstaker vurderer om en skal forbli ved sin arbeidsgiver, svarer 48 prosent ?ganske viktig,? og 31 prosent ?sv?rt viktig.? Bare en prosent mener det er helt uten betydning.
Til sammen 74 prosent svarer ?sv?rt sikker? eller ?ganske sikker? p? sp?rsm?let om hvilket niv? av tillit de som arbeidstakere har til arbeidsgivers evne til ? v?re en god samfunnsakt?r og opptre ansvarlig.
I forhold til resten av de 30 landene i unders?kelsen, ligger Norge nest sist rundt viktigheten av hjemmekontor eller muligheten til ? jobbe borte fra arbeidsplassen. Mexico, Puerto Rico og USA topper listen, mens Kina ligger i bunn.
N?r det gjelder niv?et av tillit arbeidstakerne har til arbeidsgivers evne til ? v?re en god samfunnsakt?r og opptre ansvarlig, ligger Norge p? fjerde plass. Dette er h?yere enn v?re n?rmeste naboer, Sverige og Danmark, som ligger p? henholdsvis 16. og 18. Plass.
I en tidligere internasjonal unders?kelse som Kelly Services har utf?rt som omhandlet hvorvidt arbeidstakere er opptatt av at deres arbeidsgiver er etisk-, sosialt- og milj?bevisst, viste resultatene at selv om et flertall av nordmenn er opptatt av etikk og sosial ansvarlighet, bunner alts? Norge listen sett i verdenssammenheng. Av de 34 landene, ligger Norge p? 31. plass p? sp?rsm?let om det er mer sannsynlig at de vil jobbe for en bedrift som er etisk og sosialt ansvarlig.
For mer informasjon, vennligst kontakt Kelly Services Norge, ved
Administrerende direkt?r, Carl-Fredrik Bjor, p? telefon 23 23 86 00, mobil 950 98 720, eller
e-post [email protected].
eller
Direkt?r, HR & Service, Turid Momyr, p? telefon 23 23 86 00, mobil 90 17 87 10, eller
e-post [email protected].
Eventuelt, for videreformidling av kontakt:
Arctic Public Relations AS, ved Paal Espen Hambre, telefon 21 55 42 00, mobil 414 01 414, eller
e-post [email protected]

A to już wiesz?  Lars Murman og Anders Uddfors g?r inn som henholdsvis styreformann og konsernsjef i Semantix

Artykuly o tym samym temacie, podobne tematy