Behovet for forandring p? norske arbeidsplasser er stort, if?lge en ny ManpowerGroup-unders?kelse. Over halvparten svarer at de ?nsker forandring, og en av ti sier at forandringsbehovet er sv?rt stort p? deres arbeidsplass.
– I dag er forandring den nye normalen, og det er viktig med endringsvilje p? norske arbeidsplasser. Vi m? tilpasse oss teknologisk, ?konomisk og kompetansemessig utvikling for ? v?re konkurransedyktige for framtiden, sier konsernsjef Maalfrid Brath i ManpowerGroup.
I ManpowerGroups siste Work Life-unders?kelse svarer hver tredje spurte at deres n?v?rende organisasjon er d?rlig p? ? fornye seg for ? m?te nye krav og behov. Bare 11 prosent sier at deres arbeidsgiver er sv?rt god til ? fornye seg.
Human Age
– Evne til endring er et viktig kjennetegn ved dyktige ledere i Human Age, som vi kaller tiden vi er inne i. Organisasjoner m? trene p? endring og bli dyktige p? endringsprosesser for ? f? tiltrekke seg den beste kompetansen, sier Brath.
I unders?kelsen sier 72 prosent av de ansatte i privat sektor at deres organisasjon er god til ? fornye seg, mot 64 prosent av de ansatte i offentlig sektor. At st?rrelsen p? organisasjonen p?virker evne til forandring, f?r ikke st?tte i denne unders?kelsen. Gjennomsnittsalderen p? de ansatte ser ut til ? spille en rolle: Der snittalderen er over 50 ?r, er det bare halvparten som mener at bedriften er god p? fornying.
Id?kultur
P? arbeidsplasser der de ansatte oppmuntres til ? komme med nye ideer og forslag, er ogs? endringsdyktigheten st?rst. 90 prosent av dem som svarer at de har en oppmuntrende id?kultur p? jobb, synes ogs? at organisasjonen er god til ? fornye seg. Den tilsvarende andelen i bedrifter som i liten grad oppmuntrer de ansatte til ? komme med nye ideer, er bare 37 prosent.
– Det er interessant ? se at det er en tydelig sammenheng mellom forandringsvilje og id?kultur p? arbeidsplassene. Der medarbeiderne opplever ? kunne komme med nye ideer, er det ogs? st?rst vilje til faktisk ? gjennomf?re endringer. Endringsvilje er en egenskap som m? gjennomsyre hele organisasjonen, b?de oppover og nedover, sier Brath.
Grunn til forandring
P? sp?rsm?l om hva som var de viktigste grunnene til den siste st?rre forandringen p? arbeidsplassen, svarer 51 prosent behov for ?kt effektivitet og om lag 40 prosent behov for tilpasning til omgivelsene og innsparinger. Om lag 60 prosent sier at resultatet av forandringen var positivt. Men resultatet er avhengig av hva som er ?rsaken til forandringen: Blant de som svarte at ?rsaken var at de ville pr?ve noe nytt, svarer 80 prosent at resultatet ble positivt. Blant dem som har oppgitt ny sjef som ?rsak til forandring, var det bare ca 50 prosent som syns resultatet ble positivt.
Om unders?kelsen:
Resultatene er hentet fra den siste Work Life-unders?kelsen som ManpowerGroup har gjennomf?rte i samarbeid med Kairos Future h?sten 2012. I Norge har et arbeidslivspanel p? 5563 personer svart p? sp?rreskjemaet. Av dem er 2988 ansatte, 1574 arbeidss?kende, 144 selvstendig n?ringsdrivende og 857 studerende.
Om ManpowerGroup
ManpowerGroup? er verdensledende i ? finne riktig bemanningsl?sning, basert p? menneskers potensiale og bedrifters ambisjoner. P? denne m?ten skaper vi ?Innovative Workforce Solutions?.
ManpowerGroup hjelper b?de sm? og store bedrifter i alle bransjer under varemerkene: ManpowerGroup Solutions, Experis, Manpower og Right Management.
Vi er lokalisert i mer enn 80 land over hele verden. Ved global forst?else og lokal kompetanse, ?ker vi v?re kunders suksess. Virksomheten i Norge genererer over 35 000 oppdrag ?rlig. Vi har kontorer i 35 byer og tettsteder og 11 000 medarbeidere knyttet til oss.