pensjon

Work Life: Effektivt ? jobbe hjemmefra

Work Life: Effektivt ? jobbe hjemmefra
Hver tredje nordmann jobber hjemmefra minst en dag i m?neden, og fire av ti gj?r det fordi de syns det er mer effektivt. Hjemmekontor bidrar

Hver tredje nordmann jobber hjemmefra minst en dag i m?neden, og fire av ti gj?r det fordi de syns det er mer effektivt.
Hjemmekontor bidrar til ? viske ut grensene mellom jobb- og privatliv, og kan gi fleksibilitet for b?de arbeidsgiveren og arbeidstakere. Dette kommer frem i en ny Work Life-unders?kelse fra ManpowerGroup.
– Det grensel?se arbeidet handler ikke bare om oppmykning av arbeidstid eller om sammenblandingen av det private og profesjonelle livet, det handler om muligheten til ? jobbe fra andre geografiske steder enn arbeidsplassen, sier konsernsjef Maalfrid Brath. Unders?kelsen viser at et flertall velger ? jobbe hjemmefra av gode grunner.
43 prosent gj?r dette for ? jobbe mer effektivt, 33 prosent gj?r ting de ikke rekker i kontortiden, og 26 prosent gj?r det for ? slippe jobbreisen.
Samtidig er det mange som oppgir andre grunner. 21 prosent er opptatt med ? ta h?nd av barn eller andre p?r?rende, 15 prosent svarer at de jobber hjemmefra for ? ta det litt roligere enn p? kontoret, og 8 prosent sier at de utf?rer huslige oppgaver.
? Grensene mellom jobb- og privatlivet utfordres av hvordan arbeidsgivernes behov utvikles, i kombinasjon med mulighetene ny teknologi gir. Vi tror denne trenden vil fortsette og at vi vil se enda flere som velger fleksible l?sninger. Norske arbeidsgivere m? vise tillit til hjemmejobberne, men samtidig stille tydelige krav til dem, sier Maalfrid Brath.
Hun sier videre at det grensel?se arbeidslivet ikke gj?r arbeidsgiverne til vinnere og arbeidstakerne til tapere. Den ?kte fleksibiliteten gj?r at flere kan prioritere tidsbruken selv og man f?r mulighet til ? jobbe fra andre geografiske steder enn arbeidsplassen Vis deg tilliten verdig
Manpower-unders?kelsen viser at hjemmejobberne lar seg forstyrre av en rekke ting n?r de ikke jobber fra kontoret. Hele 34 prosent oppgir at renhold og vask i huset gj?r dem mindre effektive. Tilsvarende andel blir forstyrret av familiemedlemmer som krever oppmerksomhet, og 32 prosent har problemer med ? holde seg borte fra TV-titting og nettsurfing.
? Fleksible ordninger er f?rst og fremst en tillitssak mellom arbeidsgiver og arbeidstaker. Viser man seg tilliten verdig og levere resultater, f?r man som regel mulighet til ? p?virke hvor, n?r og hvordan man ?nsker ? utf?re sine arbeidsoppgaver. Er du fleksibel, er arbeidsgiver fleksibel tilbake, mener Brath.
Hun sier videre at det er viktig at arbeidsgivere er tydelig p? hva som er deres behov og forventninger, samtidig som de lytter til medarbeiderne og gir dem n?dvendig oppf?lgning. Dette mener Brath vil sikre en sunn bevissthet hos medarbeideren og bidra til at flere sikrer seg mot uromomenter som kan p?virke effektiviteten negativt.
En fjerdedel av jobben kunne ha v?rt gjort hjemmefra
I gjennomsnitt svarer nordmenn at en fjerdedel av arbeidet kunne ha v?rt utf?rt hjemmefra uten at det ville ha p?virket arbeidskvaliteten p? en negativ m?te. En tredjedel mener at de ikke kunne ha gjort noe av arbeidet hjemmefra uten at det f?r innvirkninger p? arbeidet. Blant disse finner man hovedsakelig yrkesgrupper som er bundet til arbeidsplassen for ? gj?re jobben sin, som operat?rer, lagerarbeidere, og innen industri og transport.

A to już wiesz?  Tannleger i tusenvis til Lillestr?m - Helseministeren ?pner Tannlegeforeningens landsm?te

Hele 42 prosent mener at de kunne jobbet hjemme i 30 prosent eller mer av arbeidstiden uten negative konsekvenser. I denne gruppen finner man personer som jobber innen kreative yrker, ledelse og IT.
? Dette viser at behovene er sv?rt forskjellige blant ulike yrkesgrupper og at hjemmejobbing ikke er egnet for alle, sier Brath.
Om ManpowerGroup
ManpowerGroup? er verdensledende i ? finne riktig bemanningsl?sning, basert p? menneskers potensiale og bedrifters ambisjoner. P? denne m?ten skaper vi ?Innovative Workforce Solutions?.

ManpowerGroup hjelper b?de sm? og store bedrifter i alle bransjer under varemerkene: ManpowerGroup Solutions, Experis, Manpower og Right Management.

Vi er lokalisert i mer enn 80 land over hele verden. Ved global forst?else og lokal kompetanse, ?ker vi v?re kunders suksess. Virksomheten i Norge genererer over 35 000 oppdrag ?rlig. Vi har kontorer i 35 byer og tettsteder og 11 000 medarbeidere knyttet til oss.

Artykuly o tym samym temacie, podobne tematy