44 minutter av arbeidsdagen forsvinner p? grunn av ulike former for tidstyver, viser den nye Work Life-unders?kelsen fra ManpowerGroup. Unders?kelsen knuser myten om at det er m?tene som er den store effektivitetsdreperen.
– At s? mye som 10 prosent av arbeidsdagen forsvinner i ulike former for tidstyver, er noe overraskende. Her har vi identifisert en mulighet for effektivitets?kning i det norske arbeidslivet. P? den annen side er det ikke realistisk ? forvente 100 prosent effektivitet hver dag. For eksempel er mange av avbrytelsene fra kolleger ikke annet enn n?dvendig informasjonsoverf?ring og kulturbygging, sier konsernsjef i ManpowerGroup, Maalfrid Brath.
De viktigste tidstyvene er ? bli avbrutt i arbeidet for ofte og ulike typer tekniske problemer, fulgt av misforst?elser og utydelig kommunikasjon, samt flaskehalser som oppst?r fordi man m? vente p? at andre gj?r sin jobb f?r man kan gj?re sin egen. H?yt opp p? lista over tidstyver kommer ogs? d?rlig ledelse.
– Her er det forbedringspotensiale. Misforst?elser kan unng?s ved tydeligere kommunikasjon og utsjekk av hvordan man har oppfattet den aktuelle situasjonen. Dette er s?rlig en oppfordring til ledere om ? v?re tydelige p? hva som forventes og hvordan oppgavene er tenkt l?st. Unders?kelsen viser at der tidstyvene er d?rlig ledelse og uklare retningslinjer, er ogs? motivasjonen lavere, sier Brath.
Tidstyvene er bransjeuavhengig, men det er de yngste som opplever at de oftest har tekniske problemer. Det kan ha sammenheng med at yngre ansatte har h?yere krav til hvordan teknologien b?r fungere.
Strategier for effektivitet
P? sp?rsm?let om hva folk gj?r n?r de virkelig m? v?re effektive p? jobben, svarer halvparten at de rett og slett ?konsentrerer seg intensivt om det de skal gj?re?. Andre strategier for effektivitet er kaffe og frisk luft.
Blant dem som jobber i kontorlandskap sier hver fjerde at de setter p? musikk i hodetelefonene n?r de m? v?re ekstra effektive. Det tilsvarende tallet blant dem med eget kontor er bare 8 prosent. Det finnes ogs? en tydelig alderstrend: blant de i kontorlandskap som er f?dt p? 80-tallet har hele 34 prosent musikk i hodetelefonene som et av sine viktigste effektivitetsknep.
M?temyten knust
Meningsl?se m?ter f?r ofte skylden for ineffektivitet p? arbeidsplassen. Men denne Worklife-studien viser at dette er en sannhet med modifikasjoner. Over halvparten synes faktisk at antallet m?ter p? arbeidsplassen er passe for de behovene man har. Det er flere som mener at man har for f? m?ter p? arbeidsplassen, enn som mener at man har for mange m?ter.
– M?ter er viktige n?r de blir riktig brukt. Mye av informasjonen som gis i m?ter kunne v?rt formidlet mer effektivt p? andre m?ter. M?tene blir effektive og verdifulle n?r de brukes til diskusjoner og avklaringer ansikt til ansikt, men har en tendens til ? bli mer langvarige enn n?dvendig, sier Brath.
Det er store forskjeller mellom ulike bransjer med hensyn til hvor mange m?ter som er normalt. Det er heller ikke alltid i de bransjene der man har flest m?ter, at f?rre m?ter etterlyses. Selgere mener naturlig nok at mange m?ter er en viktig del av jobben: de har flest m?ter i snitt av alle med 6,2 m?ter per uke, men 29 prosent mener at antallet m?ter likevel er for lavt ut fra de behovene de har. Bare 11 prosent mener at de har for mange m?ter.
Mennesker som jobber med forskning og utvikling, har derimot f? m?ter generelt sett, men mange synes likevel at antallet er for h?yt.
OM MANPOWER WORKLIFE
Resultatene er hentet fra den nyeste Worklife-unders?kelsen som Manpower gjennomf?rte i april 2012 i samarbeid med Kairos Future. I Norge har 4980 personer svart p? et sp?rreskjema som vi har sendt ut via e-post. Av alle som har svart, er 2571 ansatte, 1543 arbeidss?kende, 146 selvstendig n?ringsdrivende og 720 studerende
De fleste av dem som har svart p? unders?kelsen, har en profil registrert p? Manpower.no. De inng?r i Manpowers Worklife-panel som i Norge best?r av over 10 000 personer fra alle deler av landet og med en bred fordeling n?r det gjelder bransjer, yrker og utdanning. Panelet dekker ogs? alle aldersgrupper, men har en h?yere andel unge (80-tallere) og lavere andel eldre (50-tallere) enn det som generelt er tilfellet i den norske arbeidsstyrken.
I tillegg til de svarende fra Worklife-panelet kommer det et kompletterende webutvalg p? ca. 800 personer.
Studien ble ogs? gjennomf?rt i Sverige. Der svarte 6362 personer, hvorav 3518 ansatte, 1628 arbeidss?kende, 385 selvstendig n?ringsdrivende og 831 studerende.
Om ManpowerGroup
ManpowerGroup? er verdensledende i ? finne riktig bemanningsl?sning, basert p? menneskers potensiale og bedrifters ambisjoner. P? denne m?ten skaper vi ?Innovative Workforce Solutions?.
ManpowerGroup hjelper b?de sm? og store bedrifter i alle bransjer under varemerkene: ManpowerGroup Solutions, Experis, Manpower og Right Management.
Vi er lokalisert i mer enn 80 land over hele verden. Ved global forst?else og lokal kompetanse, ?ker vi v?re kunders suksess. Virksomheten i Norge genererer over 35 000 oppdrag ?rlig. Vi har kontorer i 35 byer og tettsteder og 11 000 medarbeidere knyttet til oss.